دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی2717-22282120200521بررسی و تحلیل مؤلفههای هویت ملی در کتابهای فارسی دورة دوم متوسطه (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم)1251521FAJournal Article20200704<em> بحث هویت ملی از پدیدههای مهم و چالشبرانگیز معاصر است که اندیشمندان زیادی را بر آن داشته تا راهکارهایی ارائه دهند و از استحالة فرهنگی جوانان ایران در فرهنگهای بیگانه جلوگیریکنند</em><em>. </em><em>یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این مهم، بازبینی کتابهای درسی است</em><em>. </em><em>هدف پژوهش پیشرو</em><em>بررسی و تحلیل مؤلفههای هویت ملی در کتابهای فارسی دورة دوم متوسطه</em><em>برای</em><em>تحقق این امر</em><em>است</em><em>. </em><em>نگارندگان در این مطالعه، در پی پاسخ به این پرسش هستند که کتابهای مذکور تا چه حد در انتقال، تقویت و تثبیت مؤلفههای هویت ملی موفق بودهاند؟ روش پژوهش از نوع کیفی و تحلیل محتواست که به شیوة اسنادی انجام شدهاست</em><em>. </em><em>جامعة آماری تحقیق، کتابهای فارسی ۱، ۲ و ۳ دورة دوم متوسطه</em><em>(</em><em>چاپ </em><em>۱۳۹۸</em><em>) </em><em>است</em><em>. </em><em>با نگاهی به یافتههای پژوهش میتوان دریافت که توزیع متعادلی نسبت به مؤلفههای هویت ملی صورت نگرفته و نقش دروس، صفحات و تصاویر کتابهای فارسی در شکلدهی و تقویت هویت ملی نوجوانان کمرنگ است</em><em>. </em><em>بیشترین میزان تأکید بر مؤلفههای «مشاهیر و نخبگان» و «زبان و ادبیات فارسی» و کمترین میزان تأکید بر دو مؤلفة «خردهفرهنگها» و «بناهای تاریخی و اماکن جغرافیایی» است</em><em>. </em><em>لازم به ذکر است که مباحث </em><em>«نمادهای ملی»، «دین» و «فرهنگ و ارزشهای فرهنگی» نیز از توجه شایسته برخوردار نیستند؛</em><em>بر این اساس برای شکلدهی</em><em>، توسعه و تثبیت هویت ملی در جوانان،</em><em>لازم است کتابهای درسی بهعنوان ابزار کلیدی و مهمِ مقولة هویت ملی،</em><em>بازنگری شود</em><em>.</em>https://rpllp.cfu.ac.ir/article_1521_9272433b997dd9bd6c40dc7ee17d41b0.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی2717-22282120200521نقش فراگیران در ارتقای حرفهای معلمان با تکیه بر آثار سعدی، شمس تبریزی و مولانا26421522FAJournal Article20200630<em>بسیاری از مربیان، تجربیات</em><em>ناب آموزشی خود را در</em><em>کلاسهای درس، مرهون حضورفعال و مؤثرمخاطب یا مخاطبینی خاص هستند؛ فراگیرانی که آتش اشتیاقشان، موجب فربهی روح و بسط اندیشه است و از</em><em>برکت حضور همین طالبان مشتاق است که به قول مولانا،</em><em>شیر معرفت از پستان جان</em><em>مربی،</em><em>جاری</em><em>میشود</em><em>. </em><em>حضور این مخاطبان خاص</em><em>واشتیاق آنها گاهی استاد را به ثبت و ضبط آموزهها و خلق آثار علمی و ادبی ترغیب مینماید؛ مثلاً تأثیر حسامالدین چلبی در خلق مثنوی بهحدی است که مولانا، کتاب خویش را «حسامینامه»،</em><em>نامیدهاست</em><em>. </em><em> این مقاله به</em><em> روش</em><em>این</em><em>تحقیق</em><em>توصیفی</em><em>- </em><em>تحلیلی نگاشته شده</em><em>و</em><em>اطلاعات</em><em>آن</em><em>از راه مطالعات کتابخانهای فراهم آمدهاست و به استناد آثار و اقوال سه تن از بزرگترین مربیان و مروجان تعلیم و تربیت، سعدی، شمس تبریزی و مولانا، به بررسی نقش فراگیران در تقویت مهارت حرفهای معلمان و شکوفاسازی ظرفیتهای</em><em> </em><em>هنریشان پرداخته شدهاست</em><em>. </em><em>بررسی ها نشان می دهد همدلی معلم و شاگرد و حضور پر برکت مستمعین مشتاق</em><em>، از مهم ترین عواملی است که موجب گرمی مجالس درس و زمینههای گشایش معنوی برای استاد و دیگر حاضران است</em><em>.</em>https://rpllp.cfu.ac.ir/article_1522_e87c37ba5563a951fc4618e4d2d0e51b.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی2717-22282120200521بررسی چالشهای آموزش زبان فارسی در کلاسهای چندفرهنگی43551523FAJournal Article20200804<em>از آنجاییکه از یک سو، گفتار یکی از راههای مهم ارتباط میان انسانها و عاملی اساسی در یادگیری است و از سوی دیگر،</em><em>در کتب درسی کشور ما</em><em>عملاً از فارسی نوشتاری معیار</em><em>استفادهمیشود،</em><em>آموزش زبان فارسی در مناطق دو زبانه و چند فرهنگی،</em><em>با چالش هایی جدی روبهروست</em><em>. </em><em>در این مقاله سعی شده</em><em></em><em>است </em><em>عمدهترین این چالشها شناسایی و رتبهبندی شود</em><em>. </em><em>به همین منظور</em><em>، به کمک</em><em>صد نفر از معلمان کلاسهای دوزبانه مناطق چندفرهنگی،</em><em>چالشهای مربوط به موضوع، شناسایی و سپس</em><em>با استفاده از نرم افزار</em><em>SPSS 20</em><em>و روش فریدمن، رتبهبندی شدند و نهایتاً مهمترین آنها مشخص گردید</em><em>. </em><em>نتایج یافته</em><em></em><em>ها نشان</em><em></em><em>داد که مهم</em><em></em><em>ترین چالش</em><em>ها بهترتیب عبارتاند از</em><em>: </em><em>نحوة انتقال مطالب،</em><em>نبود تعامل بین زبان اول و دوم، نبود برنامة درسی و کتاب مناسب برای این دسته از دانشآموزان، نحوة ارزشیابی،</em><em>عدم هماهنگی بین دانشآموزان و عدم پیشروی بهموقع در درس فارسی</em><em>. </em><em>از آنجاییکه مهمترین چالش معلمان،</em><em>مربوط به ساز و کارهای تدریس و نحوة انتقال مطالب بود،</em><em>در پایان مقاله روشها و راهکارهای رفع این چالش در قالب پیشنهادهایی ارائه گردیدهاست</em><em>.</em>https://rpllp.cfu.ac.ir/article_1523_b682c891015b7153fd6ca36b2015eff2.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی2717-22282120210219بررسی تحلیلی سبکشناسی، قلمرو ادبی و اهداف گنجهای حکمت در دورۀ دوم متوسطه56781546FAJournal Article20200831<em> </em><em>نظر به اهمیت آموزش زبان و ادبیات فارسی،</em><em>پژوهش</em><em>حاضر به بررسی گنج</em><em>های</em><em>حکمت در کتابهای فارسی دورۀ متوسطۀ دوم از منظر شناسایی اهداف م</em><em>ؤ</em><em>لفان، سبکشناسی و قلمرو ادبی</em><em>پرداخته</em><em> و </em><em>به</em><em></em><em>منظور </em><em>برآوردن این هدف، </em><em>از دیدگاه معلمان و مدرسان کتابهای فارسی مدنظر استفاده شده</em><em>است</em><em>.</em><em> نتایج پژوهش نشان</em><em></em><em>داد که مبحث گنج حکمت به</em><em></em><em>میزان بسیار اندکی منجر به دستیابی به اهداف مؤلفان شدهاست و با سایر مطالب فصلهای مشابه از منظر سبکشناسی و نوع قلمرو ادبی هماهنگی خاصی ندارد</em><em>. </em><em>با توجه به نتایج به</em><em></em><em>دست</em><em></em><em>آمده، لازم به نظر میرسد بازنگری</em><em>ای</em><em> کلی در گنج های حکمت کتابهای فارسی دورۀ دوم متوسطه انجام گیرد و در تألیف کتابهای درسی فارسی، دیدگاه معلمان و مدرسان اعمال شود</em><em>.</em>https://rpllp.cfu.ac.ir/article_1546_34b9de9a11b6f67191ce948742ba9d9c.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی2717-22282120210318بررسی و تحلیل مؤلفههای فرهنگ ایرانی- اسلامی در کتب فارسی خوانداری پایههای اول تا ششم ابتدایی78981598FAJournal Article20200822https://rpllp.cfu.ac.ir/article_1598_07664ec6a8faf57eaf2232cba3124556.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی2717-22282120200521نقدی بر کتاب «دستور توصیفی بر اساس واحدهای زبان فارسی» عباسعلی وفایی991241600FAJournal Article20201031https://rpllp.cfu.ac.ir/article_1600_d2a798639914e32e93f2a73f0ac762a1.pdf