نقش فراگیران در ارتقای حرفه‌ای معلمان با تکیه بر آثار سعدی، شمس تبریزی و مولانا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

بسیاری از مربیان، تجربیاتناب آموزشی خود را درکلاس‌های درس، مرهون حضورفعال و مؤثرمخاطب یا مخاطبینی خاص هستند؛ فراگیرانی که آتش اشتیاقشان، موجب فربهی روح و بسط اندیشه است و ازبرکت حضور همین طالبان مشتاق است که به قول مولانا،شیر معرفت از پستان جانمربی،جاریمی‌شود. حضور این مخاطبان خاصواشتیاق آن‌ها گاهی استاد را به ثبت و ضبط آموزه‌ها و خلق آثار علمی و ادبی ترغیب می‌نماید؛ مثلاً تأثیر حسام‌الدین چلبی در خلق مثنوی به‌حدی است که مولانا، کتاب خویش را «حسامی‌نامه»،نامیده‌است.  این مقاله به روشاینتحقیقتوصیفی- تحلیلی نگاشته شدهواطلاعاتآناز راه مطالعات کتاب‌خانه‌ای فراهم آمده‌است و به استناد آثار و اقوال سه تن از بزرگ‌ترین مربیان و مروجان تعلیم و تربیت، سعدی، شمس تبریزی و مولانا، به بررسی نقش فراگیران در تقویت مهارت حرفه‌ای معلمان و شکوفاسازی ظرفیت‌های هنری‌شان پرداخته‌‌ شده‌است. بررسی ها نشان می دهد همدلی معلم و شاگرد و حضور پر برکت مستمعین مشتاق، از مهم ترین عواملی است که موجب گرمی مجالس درس و زمینه‌های گشایش معنوی  برای استاد و دیگر حاضران است.

کلیدواژه‌ها