بررسی چالش‌های آموزش زبان فارسی در کلاس‌های چندفرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

از آن‌جایی‌که از یک سو، گفتار یکی از راه‌های مهم ارتباط میان انسان­ها و عاملی اساسی در یادگیری است و از سوی دیگر،در کتب درسی کشور ماعملاً از فارسی نوشتاری معیاراستفاده‌می‌شود،آموزش زبان فارسی در مناطق دو زبانه و چند فرهنگی،با چالش هایی جدی روبه‌روست. در این مقاله سعی شدهاست عمده‌ترین این چالش‌ها شناسایی و رتبه‌بندی شود. به همین منظور، به کمکصد نفر از معلمان کلاس­های دوزبانه مناطق چندفرهنگی،چالش‌های مربوط به موضوع، شناسایی و سپسبا استفاده از نرم افزارSPSS 20و روش فریدمن، رتبه‌بندی شدند و نهایتاً مهم‌ترین آن‌ها مشخص گردید. نتایج یافتهها نشانداد که مهمترین چالش­ها به‌ترتیب عبارت‌اند از: نحوة انتقال مطالب،نبود تعامل بین زبان اول و دوم، نبود برنامة درسی و کتاب مناسب برای این دسته از دانش­آموزان، نحوة ارزشیابی،عدم هماهنگی بین دانش­آموزان و عدم پیشروی به‌موقع در درس فارسی. از آن‌جایی‌که مهم‌ترین چالش معلمان،مربوط به ساز و کارهای تدریس و نحوة انتقال مطالب بود‌،در پایان مقاله روش­ها و راهکارهای رفع این چالش در قالب پیشنهادهایی ارائه گردیده‌است.

کلیدواژه‌ها