تأثیر آموزش بر تولید گفتارکودکان سندرم داون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان مازندران

2 کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری

چکیده

زبان مهم­ترین ابزار در برقراری ارتباط است؛ اما تمام افراد جامعه نمی­توانند از این ابزار به­راحتی استفاده­کنند. بخشی از افرادی که در استفاده از زبان مشکل دارند، کسانیی هستند که دچار اختلال زبانی هستند. اختلال زبانی به هرگونه نارسایی در بیان و درک گفتار اطلاق می­گردد. افرادی که دچار ناتوانی‌­های ذهنی هستند، معمولاً از این اختلالات رنج می­برند و کودکان و نوجوانان سندرم داون در بین این افراد کم­توان ذهنی هستند. پژوهش حاضر  به بررسی مقایسۀ تولید گفتار در کودکان سندرم داون آموزش­یافته و آموزش­نیافته در شهرستان بابل می­پردازد تا تأثیر آموزش را در بهبود مهارت گفتاری این افراد بسنجد. این پژوهش از نوع نیمه­تجربی و مقایسه­ای است که در گردآوری داده­ها از شیوه میدانی بهره گرفته­است و برای این منظور از آزمون زبان­شناسی نیلی­پور(1372) که به صورت پرسش­نامه و تصاویر بوده، استفاده شده­است. در این تحقیق سعی شده­است با توجه به گستردگی ساخت­های زبانی در بخش گفتار، به بررسی ساختارهای نحوی تولید شده توسط این گروه کم­توان ذهنی پرداخته­شود. نتایج به­دست­آمده نشان داد کودکان و نوجوانان پسر سندرم داون که آموزش دیده‌اند، نسبت به گروه همسالان خود که آموزش ندیده­اند، در تولید ساختارهای نحوی بسیار بهتر عمل­کرده­اند. 

کلیدواژه‌ها