بررسی ضرورت بازگردانی و امروزی‌کردن متون کهن دری در کتاب‌های درسی فارسی دورۀ دبستان ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

      در این مقاله با روش بررسی و تحلیل زبان­شناختی چهار حکایت از کتاب­های فارسی سوم و پنجم دبستان، به تبیین ضرورت بازگردانی و امروزی­کردن متون کهن دری در کتاب­های درسی فارسی دورۀ ابتدایی پرداخته­ایم. ابتدا اصل چهار حکایت را به زبان کهن دری از کتاب­های فارسی دورۀ ابتدایی آورده­ایم، سپس به بررسی دشواری­های فهم این متون در سطوح واژگان­شناسی، معناشناسی، ساختار صرفی و نحوی، نگارش و املا برای دانش­آموزان دورۀ دبستان پرداخته­ایم. نتیجۀ این تحقیق نشان­می­دهد که زبان و محتوای متون کهن فارسی دری، با لغات، عبارات و ساخت­های زبانی و دستوری کهن و نامأنوس در کتاب­های درسی فارسی دورۀ دبستان، خارج از توان فهم و یادگیری دانش­آموزان این دوره است؛ از این رو چاپ عین این متون، بدون بازگردانی و امروزی­کردن آن­ها در کتاب­های درسی فارسی دبستان، سبب می­شود که وقت و انرژی ارزشمند و محدود آموزگاران ما بیهوده تلف­شود وبه­دلیل مشغول­شدن با واژه­ها و ساخت­های کهن دستوری، فرصتی برای آموزش مضامین و پیام­های اخلاقی و انسانی حکایات کهنکه نیاز آموزش زبان و ادبیّات فارسی در ایران است، باقی نماند.