بررسی رابطۀ فناوری‌های نوین آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دورۀ اول متوسطه‌ در درس ادبیات فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس مسئول هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان

2 معلم مدارس ابتدایی، آموزش و پرورش آقلا

چکیده

      فناوری اطلاعات و ارتباطات دربرگیرندة تمام فناوری­های پیشرفتۀ مربوط­به نحوۀ پیوند و انتقال داده­ها در سامانه­های ارتباطی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامه­های نرم­افزاری و سخت­افزاری است. هدف این پژوهش، بررسی نقش فناوری­های نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان متوسطۀ اول در درس ادبیات فارسی شهرستان مینودشت است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش 40 نفر از دبیران ادبیات فارسی و دانش­آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی تحصیلی(دورۀ اوّل متوسطه) شهرستان مینودشت در سال تحصیلی 95-1394 هستند که به­صورت نمونه­گیری هدفمند مورد آزمون قرارگرفتند. ابزار پژوهش جهت جمع­آوری اطلاعات، شامل پرسشنامه‌های محقق­ساختۀ ویژۀ دبیران و دانش‌آموزان با تعداد گویه­های متفاوت بود. نتایج به­دست­آمده گویای آن است که فناوری­های نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی، بهبود­بخشی به فرایند یاددهی- یادگیری درس، تقویت اعتماد به نفس دانش­آموزان و بالابردن میزان مشارکت آنان در فرایند یاددهی- یادگیری درس ادبیات فارسی، تأثیری بیش­ از حد متوسط دارد.

کلیدواژه‌ها