بررسی علل ضعف انشانویسی دانش‌آموزان پایة‌ ششم (مطالعة موردی: شهرستان بابلسر)

چکیده

چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل ضعف انشانویسی دانش­آموزان پایة­ ششم انجامگرفته­است. داده­های پژوهش از راه مطالعات کتابخانه­ای و پیمایشی فراهمآمده و برای تحلیل آن­ها از روش­های کمّی و توصیفی استفادهشدهاست. بهدلیل وسعت جغرافیایی استان مازندران و به­منظور رسیدن به نتایجی دقیق­تر، این تحقیق فقط در شهرستان بابلسر صورت پذیرفته­است. جامعة­آماری ما، معلمان پایة­ششم ابتدایی این شهرستان در سال تحصیلی 97-1396بوده­­اند که بر اساس آمار آموزش و پرورش بابلسر، تعدادشان 65 نفربود. از این تعداد، 26 نفر مرد و 32 نفر زن (مجموعاً 58 نفر) با روش نمونه­گیری تصادفی انتخابشدند. اطلاعات نمونة آماری از طریق پرسشنامة محقق­ساخته گرد­آوریشده، به کمک نرم­افزارSPSS  مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و سپس در جداول و نمودارها طراحیشدهاست. از آزمون t تک­متغیره هم برای تعیین تأثیر مؤلفه­ها در فرایند بررسی علل ضعف انشانویسی و برای سنجش اولویت آن­ها از آزمون فریدمن استفاده‌شده‌است.این مقاله،«عدم مطالعة­ کتاب­های غیردرسی، فرانگرفتن مهارت نوشتن در پایه­های قبلی، عدم آشنایی دانش­آموزان با اصول و قواعد انشانویسی، عدم استفادة معلمان از روش­های فعال و متنوع در انشانویسی، اهمیت­ندادن دانش­آموزان به انشای فارسی و ننوشتن انشا در حضور معلم» را بهعنوان عمدهترین علل ضعف انشانویسی دانشآموزان پایة ششم شهرستان بابلسر و نتایج تحقیق، معرفیکرده و ریشة آنها را «مدرسه و معلم و آموزش غلط»و مشخضاً «ضعف معلمان انشا و عدم بهره­گیری آنها از فنون و روش­های نوین تدریس» دانسته‌است. نهایتاً ضمن بیان همخوانی نتایج این پژوهش با اکثر پژوهشهای قبلی مربوط به موضوع، برای رفع ضعفهای یادشده، راهکارهایی پیشنهادکردهاست.
      کلیدواژه­ها: انشا، علل ضعف انشانویسی، دانش­آموزان­پایة­ ششم، مازندران، بابلسر

کلیدواژه‌ها