تحلیل محتوای کتاب فارسی هفتم از حیث توجه به مسئولیت پذیری و خودباوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

اداره آموزش و پرورش استان مازندران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب فارسی پایة ­هفتم از منظر توجه به دو مقولة مسئولیت­پذیری و خودباوری است. جامعۀ ­آماری این پژوهش کل کتاب فارسی­ پایة هفتم است و کل­جامعه به عنوان نمونة ­آماری در نظر گرفته شده­است. تحلیل محتوای پژوهش حاضر، به صورت کمی و کیفی با روش کدگذاری قیاسی و طبقه‌بندی داده­ها انجام گرفته و واحد تحلیل آن سطر بوده­است. برای رسیدن به پایایی، بخش­هایی از کتاب توسط دو کدگذار، کدگذاری گردید و روایی آن هم با درگیری طولانی مدت پژوهشگر با پژوهش صورت پذیرفت. در این پژوهش مشخص شد که کم­تر از نیمی از کتاب به مسئولیت­پذیری و خودباوری توجه کرده­است که البته از بین این دو مقوله مسئولیت­پذیری مورد توجه بیشتری قرار گرفته­است. از بین ریزمؤلفه­های مسئولیت­پذیری، به وظیفه‌شناسی بیش­ترین و به بهانه نیاوردن کم­ترین توجه صورت گرفته­است و در بین ریزمؤلفه­های خودباوری، به مثبت­اندیشی بیش­ترین و به حس رضایت از خود، کم­ترین میزان توجه شده­است.

کلیدواژه‌ها


فهرست منابع:
بختیاری، حسن (1391) «الگوی طرح تالیف کتاب درسی» .مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی. 5(20)، 39-62
براندن، ناتانیل.(1388) قدرت خودباوری،ترجمة بهاره دادرس،تهران:گلستان
حسینی قمی، طاهره(1391)«مسئولیت پذیری در دانش‌آموزان» . نشریة رشد آموزش مشاور. 30، 16-19
رضوانی، روح الله(1389) «تحلیل محتوا» . عیار پژوهش در علوم انسانی. 3، 137-156
سروش، مریم(1391) «احساس مسئولیت فردی و اجنماعی، دیگرخواهی و اعتماد اجتماعی مطالعۀ نوجوانان شیراز» . جامعه شناسی کاربردی. 23(46)، 193-211
شمس، زهرا؛ زرگرچی، سید عباس(1399)«نقش فضای سبز محیط مدرسه در مسئولیت­پذیری»  .روانشناسی و علوم رفتاری ایران.22، 115-122
کاظم پور، اسماعیل؛ باباپور واجاری، مریم(1396) «تاثیر آموزش صلح بر مسئولیت­پذیری دانش‌آموزان» .رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 32، 65-82
مجیدپور خوئی، محمد؛ محبی، علی؛ ایمانی نائینی، محسن(1398)«تبیین اهداف تربیت اسلامی نوجوانان با رویکرد مسئولیت­پذیری» . پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 45، 171-196
محمودی، سیروس؛ ایمانی فر، حمیدرضا(1399)«تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دورة ابتدایی از نظر توجه به اهداف تربیت اجتماعی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» .اسلام و علوم اجتماعی. 12(23)، 263-284
مرادی، فریبرز (1400) «تحلیل محتوای کتاب درسی فارسی پایه ششم ابتدایی از حیث توجه به مشارکت اجتماعی، استقلال طلبی، مسئولیت پذیری و خودباوری». همایش ملی پژوهش‌های حرفه ای روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم . میناب: دانشگاه هرمزگان
نیکلس؛ ادری؛ هاوارد.(1381) راهنمای عملی برنامه ریزی درسی، ترجمه داریوش دهقان، تهران: قدیانی.
یارمحمدیان، محمدحسین.( 1397) اصول برنامه ریزی درسی، تهران: یادواره کتاب