بررسی و تحلیل مشکل کندنویسی املای دانش‌آموز پایة دوم دبستان حضرت زینب(س) نصرآباد(شهرستان تفت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 آموزگار دبستان های نصرآباد (تفت)

چکیده

  بر اساس آمار منتشرشدة آموزش و پرورش، هر ساله دانش‌آموزان زیادی به سبب اختلال در مهارت درست‌نویسی، آموزش و تحصیل را ترک می‌کنند. این معضل، ما را بر آن داشت تا در این پژوهش میدانی، مسئلة مهم املا‌نویسی و به‌طور خاص کندنویسی یکی  از دانش‌آموزان پایة دوم دبستان حضرت زینب (س) نصرآباد (شهرستان تفت) را مورد مطالعه قراردهیم. بدین منظور، پس از کسب اطلاعاتی از طریق خود دانش‌آموز و نیز بررسی پروندة وی و گفت‌وگو با والدین و مشاور مدرسه، راه‌کارهایی برای تقویت حافظة دیداری، تقویت توالی دیداری و حافظة شنیداری دانش‌آموز، طرح و اجرا شد. در پایان، با تقویت تمرکز، حافظه و اعتماد به نفس دانش‌آموز و با استفاده از روش­های چندحسی، پیشرفت چشم‌گیری در املانویسی دانش‌آموز مدنظر مشاهده گردید. انتظار آن است که با ترسیم واقع‌بینانه روند کار در این مقاله، کمکی هرچند ناچیز به همة معلمان مقطع ابتدایی در کاهش ضعف املانویسی و رفع مشکل کندنویسی کرده‌باشیم.  

کلیدواژه‌ها


 ابراهیمی چابکی، محمدصادق (۱۳۹۲). املا و نظام نوشتاری زبان فارسی. فصلنامة تعلیم و تربیت استثنایی، سال سیزدهم، شمارة 2 (پیاپی 115): ۳۴ – ۲۹.
آقابابایی، سارا؛ ملک‌پور، مختار و عابدی، احمد (۱۳۹۱). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری املا. فصلنامة تازه‌های علوم شناختی، سال چهاردهم، شمارة ۲۰: ۷۲ – ۶۳.
امیدوار، احمد (۱۳۸۴). نارسایی‌های ویژه در یادگیری. تهران: کتاب‌خانة ملی ایران.
تبریزی، مصطفی (۱۳۸6). درمان اختلالات دیکته‌نویسی. تهران: نشر فراروان.
جعفریان یسار، حمید(1389). سیاه سفید خاکستری در زنگ املا. نشریه ماهانه رشد آموزش ابتدایی.
حداد عادل، غلام‌علی (۱۳۹۴). دستور خط فارسی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی). تهران: نشر آثار.
زندی، بهمن؛ نعمت‌زاده، شهین؛ سمایی، سیدمهدی و نبی‌فر، شیما (۱۳۸۵). بررسی و توصیف خطاهای املایی دانش‌آموزان پایة دوم دبستان. پژوهش در حیطة کودکان استثنایی، سال ششم، شمارة ۲: ۶۶۰ – ۶۳۹.
سلم‌آبادی، امین؛ علی‌پور، محمد و پورشافعی، هادی (۱۳۹۵). چگونه توانستم ضعف املا (حافظة دیداری) شش دانش‌آموز پایة چهارم را برطرف کنم؟. کنفرانس جهانی قانون روانشناسی و علوم تربیتی و علوم اجتماعی آغاز هزارة سوم، شیراز.
سیدی نظرلو، سیدطاهر و طبسی، سیده‌‌ زکیه (۱۳۹۶). چگونه توانستم مهارت املا نوشتن دانش‌آموزان کلاس پنجم را تقویت کنم؟. اولین کنفرانس بین‌المللی علوم اجتماعی، تربیتی، علوم انسانی و روانشناسی، .
شریفی‌فر، احمد و بروغنی، الهه (۱۳۹۴). چگونه توانستم کندنویسی دانش‌آموزم را برطرف کرده و مهارت‌های نوشتن را در او تقویت کنم؟. همایش ملی آموزش ابتدایی، دورة اول، انجمن مطالعات برنامة درسی ایران.
علوی مقدم،سید بهنام(1393).نوآوری آموزشی،سال سیزدهم، شماره 50: 124_140.
مطهری نژاد، حسین(1394). بررسی اختلالات یادگیری در کودکان. همایش بین المللی روانشناسی و فرهنگ زندگی،31-41.
ناصرپور، محمد؛ درانی، کمال و صالحی، کیوان (۱۳۹۸). شناسایی عوامل مؤثر در اختلالات املانویسی دانش‌آموزان ابتدایی. فصلنامة مطالعات برنامة درسی ایران، سال چهاردهم، شمارة ۵۴: ۲۱۸ – ۱۸۱.  
هاشمی کاشی ثانی(1387).چگونه توانستم ضعف املا در بعضی از دانش آموزانم را برطرف کنم؟:3-8.
هومن،حیدرعلی(1393).شناخت روش علمی در علوم رفتاری.تهران:نشر سمت.19-25.
وینرایت، ویلیام (بیتا). عقل ودل. ترجمة محمدهادی شهاب (۱۳۹۴). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی.