«نقد و بررسی ساختار عناصر بیانی در اشعار کتاب فارسی پایۀ اوّل ابتدایی»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پژوهش حاضر، بر آن است با روش پژوهش کمی از نوع توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای به بررسی و تحلیل انتقادی ساختار عناصر بیانی اشعار کتاب فارسی پایۀ اوّل ابتدایی بپردازد تا پاسخی برای سؤالات پژوهش بیابد؛ سؤالاتی چون: شاعران شعر کودک، در استفاده از عناصر خیال تا چه اندازه به سطح فهم و درک مخاطب توجه کرده‌اند؟ و همچنین مؤلفان کتاب فارسی اوّل ابتدایی، در انتخاب اشعار کودکانه و خیال انگیز چه میزان به احوالات و نیازهای رشدی دانش‌آموزان توجه داشته‌اند؟ این مطالعه نشان داده است که سرایندگان شعر کودک و همچنین مؤلفان کتاب فارسی اوّل ابتدایی در توجه به روحیات مخاطب موفق عمل نموده‌اند و بیشترین بسامد عناصر خیال به ترتیب نماد(نمادهای ساده و قابل دسترس) و استعارۀ نوع دوم(تشخیص) است؛ امّا از موارد قابل انتقاد به استعارۀ نوع اوّل(مصرّحه یا آشکار) و وجود تشبیهات مجمل(با حذف وجه‌شبه) – که قاعدتاً در شعر کودک نباید وجود داشته‌باشند- می‌توان اشاره نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات