چکیده شعر یکی از گونههای ادبی بسیار مهم و مؤثر در امر آموزش است. بیشتردانشآموزان با یک بار خواندن یا شنیدن شعری، آن را به خاطرمیسپارند و در موقعیتهای گوناگون، تکرارش میکنند. این ویژگی و دیگر خصوصیات شعر، از چشم مؤلفان کتب فارسی دبستان پنهان نماندهاست. از این رو، پدیدآورندگان کتاب فارسی اول دبستان، با بهرهگیری از شعر تعدادی از شاعران معاصر، بخش عمدهای از حجم کتاب را به شعر اختصاص دادهاند؛ توضیح این که در این منبع آموزشی بنیادی و مهم، سیزده شعر برای گروه هدف، تعیین شده و در این پژوهش تمامی اشعار بررسی شده است. که بهواسطه آنها مفاهیم مختلفی از زندگی فردی و اجتماعی به دانشآموزان آموزش دادهمیشود. نگارنده در این پژوهش با استفاده از شیوه کتابخانهای – اسنادیعلاوه بر بررسی توصیفی قالب شعر، تعداد ابیات و موسیقی شعر، به بررسی محتوای این شعرها پرداخته ونشاندادهاستکه مؤلفان، مفاهیمی چون توحید، احترام، طبیعتشناسی و مانند اینها را با زبانی ساده و به دور از تکلف، برای دانشآموزان پایه اول، در نظر گرفتهاند. کلیدواژهها: کتاب فارسی، اول دبستان، شعر، درون مایه.