ویژگیهای اخلاقی معلّم و متعلّم از منظر ملا احمد نراقی در معراجُ السعاده
چکیده
چکیده از مجموعه ویژگیهایی که رفتار و شخصیت افراد را در جامعه مشخص میسازد، اصول اخلاقی است. معمولاً افراد با توجه به رفتاری که از خود نشانمیدهند و احساس مسئولیتی که در قبال وظایف و تعهدات کاری خود دارند، اخلاق کاری را پایهگذاری میکنند. ملا احمد نراقی، از علمایی است که در رابطه با علم اخلاق و آداب تعلیم و تربیتدر معراجُالسعاده سخن گفتهاست. هدف پژوهش حاضر، بررسی آداب و شروطی بودهاست که ایشان برای معلّم و متعلّم ذکر کردهاند. روش تحقیق در این پژوهش از نوعکتابخانهای است و از تحلیل محتوا برای یافتن محتوای مد نظر استفاده شده است. یافتههای پژوهش ناظر بر آن است که هر معلمی در امر تعلیم، باید ابتدا قصد تقرب به خدا داشتهباشد و برای ریاست و بزرگی وشهرت به تعلیم دیگران نپردازد، بر آموزندهمهربان و دلسوز باشد و مطالب خلاف واقع به او نگوید. آموزنده هم باید برای به دست آوردن علم، از دوستی با کسانی که اهل هوا و هوس و شهوات نفسانیه هستند، دوری کند و برای رسیدن به سعادت اخروی به تحصیل علم بپردازد. بهعلاوه، در این راه باید حقوق معلّم خود را بشناسد و ادب و احترام را در نزد او رعایت کند و به علمی که میآموزد عملکند. کلیدواژهها: اخلاق معلّم و متعلّم، ملا احمد نراقی، معراجُالسعاده، تعلیم و تربیت اسلامی.