ویژگی‌های اخلاقی معلّم و متعلّم از منظر ملا احمد نراقی در معراجُ السعاده

چکیده

چکیده
از مجموعه ویژگی­هایی که رفتار و شخصیت افراد را در جامعه مشخص می­سازد، اصول اخلاقی است. معمولاً افراد با توجه به رفتاری که از خود نشان‌می­دهند و احساس مسئولیتی که در قبال وظایف و تعهدات کاری خود دارند، اخلاق کاری را پایه­گذاری می­کنند. ملا احمد نراقی، از علمایی است که در رابطه با علم اخلاق و آداب تعلیم و تربیتدر معراجُ­السعاده سخن گفته‌است. هدف پژوهش حاضر، بررسی آداب و شرو­طی بوده‌است که ایشان برای معلّم و متعلّم ذکر کرده­اند. روش تحقیق در این پژوهش از نوعکتابخانه­ای است و از تحلیل محتوا برای یافتن محتوای مد نظر استفاده شده ‌است. یافته­های پژوهش ناظر بر آن است که هر معلمی در امر تعلیم، باید ابتدا قصد تقرب به خدا داشتهباشد و برای ریاست و بزرگی وشهرت به تعلیم دیگران نپردازد، بر آموزندهمهربان و دلسوز باشد و مطالب خلاف واقع به او نگوید. آموزنده هم باید برای به دست آوردن علم، از دوستی با کسانی که اهل هوا و هوس و شهوات نفسانیه هستند، دوری کند و برای رسیدن به سعادت اخروی به تحصیل علم بپردازد. بهعلاوه، در این راه باید حقوق معلّم خود را بشناسد و ادب و احترام را در نزد او رعایت کند و به علمی که می­آموزد عمل‌کند.
        کلیدواژه­ها: اخلاق معلّم و متعلّم، ملا احمد نراقی، معراجُ­السعاده، تعلیم و تربیت اسلامی.

کلیدواژه‌ها