تحلیل محتوای کتب نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت پلسک
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت پلسک بودهاست. روش پژوهش، از نوع تحلیل محتوا است و جامعةآماری، محتوای کتب نگارش فارسی دورهدوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم و ششم دبستان) در سال تحصیلی 98-1397 بوده کهبا توجه به محدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه برابر با جامعه انتخاب گردید. واحد تحلیل، چهار بخش املا و دانش زبانی، نگارش،درک متن و هنر و سرگرمی کتابهای مدنظر و واحد ثبت، مضمون هر فعالیت و سؤال بودهاست. ابزار جمعآوری اطلاعات، فهرست وارسی مبتنی بر اصول و مؤلفههای الگوی خلاقیت پلسک بود که بر اساس فرمول هولستی 83/0پایایی داشت. پس از کدگذاری هر فعالیت و سؤال و شمارش فراوانیها با استفاده از روش آنتروپی شانون،به تحلیل دادهها پرداخته شد ونتایج حاصل نشان داد که در محتوای این کتب دو مؤلفهمعکوسسازی و تقویت اصلا مورد توجه قرار نگرفتهاست. همچنین بیشترین ضریب اهمیت در طراحی سؤالات و فعالیتها، به مؤلفههای اصل توجه و کمترین ضریب اهمیت به مؤلفهاصل تحرک تعلق دارد. لذا بازنگری محتوای این کتب از نظر توجه متعادل به همهمؤلفههای الگوی خلاقیت پلسک در طراحی فعالیتها، ضرورت دارد.