بررسی علل ضعف انشانویسی دانشآموزان پایة ششم (مطالعة موردی: شهرستان بابلسر)
چکیده
چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل ضعف انشانویسی دانشآموزان پایة ششم انجامگرفتهاست. دادههای پژوهش از راه مطالعات کتابخانهای و پیمایشی فراهمآمده و برای تحلیل آنها از روشهای کمّی و توصیفی استفادهشدهاست. بهدلیل وسعت جغرافیایی استان مازندران و بهمنظور رسیدن به نتایجی دقیقتر، این تحقیق فقط در شهرستان بابلسر صورت پذیرفتهاست. جامعةآماری ما، معلمان پایةششم ابتدایی این شهرستان در سال تحصیلی 97-1396بودهاند که بر اساس آمار آموزش و پرورش بابلسر، تعدادشان 65 نفربود. از این تعداد، 26 نفر مرد و 32 نفر زن (مجموعاً 58 نفر) با روش نمونهگیری تصادفی انتخابشدند. اطلاعات نمونة آماری از طریق پرسشنامة محققساخته گردآوریشده، به کمک نرمافزارSPSS مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و سپس در جداول و نمودارها طراحیشدهاست. از آزمون t تکمتغیره هم برای تعیین تأثیر مؤلفهها در فرایند بررسی علل ضعف انشانویسی و برای سنجش اولویت آنها از آزمون فریدمن استفادهشدهاست.این مقاله،«عدم مطالعة کتابهای غیردرسی، فرانگرفتن مهارت نوشتن در پایههای قبلی، عدم آشنایی دانشآموزان با اصول و قواعد انشانویسی، عدم استفادة معلمان از روشهای فعال و متنوع در انشانویسی، اهمیتندادن دانشآموزان به انشای فارسی و ننوشتن انشا در حضور معلم» را بهعنوان عمدهترین علل ضعف انشانویسی دانشآموزان پایة ششم شهرستان بابلسر و نتایج تحقیق، معرفیکرده و ریشة آنها را «مدرسه و معلم و آموزش غلط»و مشخضاً «ضعف معلمان انشا و عدم بهرهگیری آنها از فنون و روشهای نوین تدریس» دانستهاست. نهایتاً ضمن بیان همخوانی نتایج این پژوهش با اکثر پژوهشهای قبلی مربوط به موضوع، برای رفع ضعفهای یادشده، راهکارهایی پیشنهادکردهاست. کلیدواژهها: انشا، علل ضعف انشانویسی، دانشآموزانپایة ششم، مازندران، بابلسر