بررسی فرآیند حذف همخوان در گفتار دانشآموزان ابتدایی شهر ساری
چکیده
پژوهشحاضرباهدفبررسیمیزانحذفهمخواندرگفتاردانشآموزانپایة پنجمابتداییشهرساری صورتگرفتهاست. تعداد ۸۰ دانشآموزازدوطبقةاجتماعیودوگروهجنسیتی بهعنوان جمعیت نمونهانتخاب شدند وبرایگردآوریدادههاازپرسشنامةمحققساختهکهشامل۵۱سؤالبود، استفادهشد. سؤالاتاز دانشآموزانپرسیدهشدوصدای آنهاضبطگردیدوبهصورتآوانویسیتفضیلیپیادهشد. درپایان،همخوانهایحذفشده، مشخص و استخراج شدند و دادههایبهدستآمدهبااستفادهازنرمافزار SPSS وروش آماری T مستقل،موردتجزیهوتحلیلقرارگرفتند. تحلیلدادههانشاندادکهبینحذفهمخوانهادردو گروهدختروپسر،تفاوتمعناداریوجودداردوحذفهمخواندرکلماتوجملاتپسرانبیش از دختران است. همچنینبینحذفهمخوانهادردوطبقةاجتماعیبالاوطبقةاجتماعیپایین،تفاوتمعناداری مشاهدهشدودانشآموزانباطبقةاجتماعیپایین،حذفهمخوانبیشتریدرکلماتوجملاتخود دارند. این یافتهها در راستای یافتههای جامعهشناسان درخصوص رابطة بین سبک زبانی و متغیرهای جنسیت و طبقة اجتماعی است.