- اکبری شِلدَره، فریدون و همکاران (۱۳۹۴). کتاب معلم فارسی ششم. تهران: ادارهکل چاپ و توزیع کتابهاى درسى.
- ایراننژاد، پریسا؛ رونقی، سیمین و شاهمحمدی، نیره (۱۳۹۰). تحلیل محتوای کتابهای درسی (با تأکید بر کتابهای درسیِ دورة ابتدایی). کرج: سرافراز.
- براون، داگلاس (1387). اصول یادگیری و آموزش زبان. ترجمه: منصور فهیم. تهران: رهنما.
- خانحسنی، سمیرا (۱۳۹۰). بررسی اثر محیطهای دوزبانة کردی-فارسی بر پیشرفت سواد خواندن. پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة آموزش زبان فارسی، دانشگاه پیام نور تهران مرکز.
- خجوی، زینب (۱۳۹۹). روانشناسی رشد ۲ (چرخة رشد از کودکی تا پیری). تهران : طرحواره.
- داکرال، جولی و مک شین، جان (۱۳۷۶). رویکردی شناختی به مشکلات یادگیری کودکان. ترجمه: عبدالجواد احمدی و محمدرضا اسدی. تهران: انتظارات رشد.
- دانای طوسی، مریم (۱۳۹۰). سخنگفتن: مهارتی مغفول در برنامة درسی زبان فارسی. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، دورة ۱۰، شمارة ۱: ۱۵۰ – ۱۲۱.
- دانای طوسی، مریم و صبوری، نرجسبانو (۱۳۹۵). نگاهی نقادانه به آموزش سخنگفتن در دورة اول و دوم متوسطه. گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، دانشگاه گیلان.
- دستا، فرخلقا و دستان، فاطمه (۱۳۹۸). بررسی عوامل مؤثر بر تقویت مهارت خواندن. دومین کنفرانس پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد دستاوردهای نوین در علوم تربیتی و رفتاری با نگاه معلم.
- زندی، بهمن (۱۳۹۱). روش تدریس زبان فارسی (در دورة دبستان). تهران: انتشارات سمت.
- سلسبیلی، نادر (۱۳۹۸) بررسی نتایج ارزشیابی برنامة درسی کسبشدة فارسی دورة اول ابتدایی: نقاط قوت و ضعف دانشآموزان در کسب مهارتهای یادگیری زبانی. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، شمارة ۷۴: ۱۳۴ – ۱۰۵.
- سیف نراقی، مریم و نادری، عزتالله (۱۳۸۴). نارساییهای ویژه در یادگیری و چگونگی تشخیص و روشهای بازپروری. تهران: انتشارات میکال.
- صادقی، عبدالرحمن (1396). اثربخشی آموزش آگاهی واجشناختی بر عملکرد خواندن و نگرش به خواندن دانشآموزان نارساخوان. پایاننامة کارشناسی ارشد، پردیس علوم انسانی دانشگاه یزد.
- صالحی، محمد؛ نیازآذری، کیومرث و معتمدی تلاوکی، محمدتقی (۱۳۸۷). تأثیر روشهای فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران. فصلنامة نوآوری های آموزشی، شمارة ۳۲: ۹۷ -۶۰.
- صفار هرندی، احمد و احدی، حوریه (۱۳۹۴). رویکرهای عمده در آموزش خواندن و نقش آن در آموزش نوین فارسی زبانان. مجلة زبانشناسی دانشگاه فروسی مشهد، شمارة ۱۳: ۸۶ – ۶۱.
- طاهری رفیق، محسن (۱۳۹۳). بررسی و تحلیل محتوای کتابهای فارسی (خوانداری و نوشتاری) پایههای دوم و سوم دبستان در سالهای ۱۳۹۲ و۱۳۹۳. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
- قادریدوست، الهام و دانای طوسی، مریم (۱۳۸۹). مطالعة اهداف و مؤلفههای آموزش مهارتهای زبانی(خواندن، نوشتن، گوشدادن و سخنگفتن) در برنامة درسی زبان فارسی دورة متوسطة ایران. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، شمارة ۳۵: ۶۵ – ۲۳.
- کریمی، عبدالعظیم (۱۳۸۴). بررسی نتایج بینالمللی پیشرفت سواد خواندن پرلز ۲۰۰۱. تعلیم و تربیت، دورة ۲۱، شمارة ۱ (مسلسل ۸۱): ۸۸ – ۳۹.
- مشکوهالدینی، مهدی (۱۳۸۴). توصیف و آموزش زبان فارسی. مشهد: انتشارات فردوسی مشهد.
- مفیدی، فرخنده و سبزه، بتول (۱۳۸۸). تأثیر فعالیتهای زبانآموزی دورة پیشدبستانی بر رشد زبان گفتاری دانشآموزان پایة اول دورة ابتدایی. فصلنامة مطالعات برنامة درسی، سال سوم، شمارة ۱۰: ۱۱۸ – ۱۱۴.
- مهدوی، علی (۱۳۹۵). بررسی موانع آموزشی در استفاده از زبان فارسی بهعنوان زبان آموزش رسمی در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
- نبیفر، شیما (۱۳۸۸). بررسی همبستگی آگاهی نحوی و واج شناختی با درک خواندن در کودکان فارسی زبان طبیعی و خوانشپریش. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة زبان فارسی و زبانهای خارجه، دانشگاه علامه طباطبایی.
- نجفی پازوکی، معصومه (۱۳۹۵). مهارتهای تولیدی زبان در برنامة درسی فارسی دورة ابتدایی. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، سال پازدهم، شمارة ۶: ۶۰ – ۴۳.
- نجفی پازوکی, معصومه و همکاران (۱۳۹۷). تدوین استانداردهای مهارتهای گوشدادن و سخنگفتن در دورة ابتدایی. فصلنامة مطالعات برنامة درسی ایران، سال سیزدهم، شمارة ۴۸: ۱۴۰ – ۱۰۷.
- نوریان، محمد (۱۳۸۸). راهنمای عملی تحلیل محتوای کتاب های درسی دورة ابتدایی. تهران: شورا.
- Hutzler, K. M.; Jacobs, A. M. & Wimmer. H. (2005). Perhaps Correlational but not Causal: No effect of Dyslexic Readers Magnocellular System on their Aye Movements during Reading. Neuropsychologia, 44: 637-648.
- Kucer, S, B. (2009). Dimensions of Literacy: A Conceptual Base for Teaching, Redding and Writing. New York: rouledge.
-Krashen, S. (2002). Defending whole language: The limits of phonics instruction and the efficacy of whole language instruction. Reading Improvement, 39(1): 32- 42.
- Nunan, D. (2003). Practical English Language Teaching. International Edition. McGraw Hill.
- Perfetti, C. A.; Goldman, S. R. & Hogaboam, T. W. (1979). Reading Skill and the Identification of Words in Discourse Context. Memory & Cognition, 7(4): 273- 282.