واکاوی مضامین دینیِ کتاب‌های فارسی و نگارش دورة اول متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر فارسی دورۀ اول متوسطۀ ایرانشهر

2 استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه ولایت، ایرانشهر.

چکیده

نگاهی به ادبیات فارسی، سیطرۀ گستردۀ مضامین دینی را در عرصۀ نظم و نثر نشان می دهد. از آنجا که جامعۀ ما مقیّد به اصول و مسائل دینی است، کاربست مضامین دینی با مواد و مطالب فارسی و نگارش، با توجه به سرعت گسترش و اثر گذاری آن، نقش سازنده ای را در تقویت هویت دینی و غنای زبان و ادب فارسی می تواند ایفا کند. هدف این پژوهش، واکاوی مضامین دینی کتاب فارسی و نگارش دوره اول متوسطه سال تحصیلی 1402-1401 می باشد که با روش کتابخانه­ای و رویکرد کمّی- کیفی با بهره گیری از روش تحلیل محتوا صورت گرفته­است. جامعة آماری در این پژوهش کتاب های فارسی و نگارش دورۀ اول متوسطه با بررسی کامل هر پایه می­باشد. نتایج پژوهش نشان می­دهد از مجموع هشت مصداق مضامین دینی؛ بیش­ترین فراوانی و توجه، مربوط به ارزش­های مذهبی با فراوانی(813)، نمادهای دینی با فراوانی(523)، عقاید مذهبی با فراوانی(81)، شخصیت­های مذهبی با فراوانی(44) و آیات، احادیث و روایات با فراوانی (25) بوده است که عملکرد خوبی را از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتاب های درسی فارسی و نگارش در بهره گیری و پرداختن به مصادیق مضامین دینی نشان می دهد. در مصادیقِ دیگر؛ یعنی شعائر اسلامی، مراسم مذهبی و وقایع مذهبی نیز توجه کمتری در این خصوص ملاحظه می گردد و  نیازمند بازنگری بیشتری در این مهم می باشد.

کلیدواژه‌ها