1
استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان یزد
2
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد.
چکیده
امروزه مسأله آموزش و یادگیری در نظام آموزشی ایران بسیار متفاوت از گذشته است. بخش اعظم این تفاوت ناشی از حضور زبانآموزانی از ملّیتهای مختلف از اقصی نقاط دنیاست. این حضور و به تبع آن قرارگرفتن در محیط فرهنگی جدید، نیازمند سازگاری بینفرهنگی است. در چنین شرایطی برای عملکرد بهتر زبانآموزان و درک آنها از مسائل بینفرهنگی، توجه به مسأله هوش فرهنگی و استفاده مطلوب از آن یک ضرورت به حساب میآید. پژوهش حاضر در پی آن است تا با نگاه به دو مفهوم هوش فرهنگی و سازگاری بینفرهنگی، تأثیر این دو مفهوم را در عملکرد زبانآموزان غیرفارسیزبان در یادگیری زبان فارسی بررسی نماید. برای نیل به این هدف، مباحث نظری ارائه شده در این زمینه و تعدادی از پژوهشهای انجام شده از منابع داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از پژوهشها حاکی از آن است که بین برخی از مؤلفههای هوش فرهنگی و سازگاری بینفرهنگی رابطه معنادار و بین برخی از مؤلفهها با سازگاری بینفرهنگی رابطه منفی وجود دارد. همچنین، در شرایطی که از هوش فرهنگی استفاده مطلوبی شود، بر سازگاری بینفرهنگی و عملکرد زبانآموزان در یادگیری زبان فارسی تأثیر مثبت میگذارد
رضایی اردانی, فضل الله و صادقی, مهدی . (1402). بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر سازگاری بین فرهنگی وعملکرد زبان آموزان غیرفارسی زبان در یادگیری زبان فارسی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4(1), 33-55.
MLA
رضایی اردانی, فضل الله , و صادقی, مهدی . "بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر سازگاری بین فرهنگی وعملکرد زبان آموزان غیرفارسی زبان در یادگیری زبان فارسی", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4, 1, 1402, 33-55.
HARVARD
رضایی اردانی, فضل الله, صادقی, مهدی. (1402). 'بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر سازگاری بین فرهنگی وعملکرد زبان آموزان غیرفارسی زبان در یادگیری زبان فارسی', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4(1), pp. 33-55.
CHICAGO
فضل الله رضایی اردانی و مهدی صادقی, "بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر سازگاری بین فرهنگی وعملکرد زبان آموزان غیرفارسی زبان در یادگیری زبان فارسی," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4 1 (1402): 33-55,
VANCOUVER
رضایی اردانی, فضل الله, صادقی, مهدی. بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر سازگاری بین فرهنگی وعملکرد زبان آموزان غیرفارسی زبان در یادگیری زبان فارسی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1402; 4(1): 33-55.