بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر سازگاری بین فرهنگی وعملکرد زبان آموزان غیرفارسی زبان در یادگیری زبان فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان یزد

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد.

چکیده

امروزه مسأله آموزش و یادگیری در نظام آموزشی ایران بسیار متفاوت از گذشته است. بخش اعظم این تفاوت ناشی از حضور زبان­آموزانی از ملّیت­های مختلف از اقصی نقاط دنیاست. این حضور و به تبع آن قرارگرفتن در محیط فرهنگی جدید، نیازمند سازگاری بین­فرهنگی است. در چنین شرایطی برای عملکرد بهتر زبان­آموزان و درک آن­ها از مسائل بین­فرهنگی، توجه به مسأله هوش فرهنگی و استفاده مطلوب از آن یک ضرورت به حساب می­آید. پژوهش حاضر در پی آن است تا با نگاه به دو مفهوم هوش فرهنگی و سازگاری بین­فرهنگی، تأثیر این دو مفهوم را در عملکرد زبان­آموزان غیرفارسی­زبان در یادگیری زبان فارسی بررسی نماید. برای نیل به این هدف، مباحث نظری ارائه شده در این زمینه و تعدادی از پژوهش­های انجام شده از منابع داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از پژوهش­ها حاکی از آن است که بین برخی از مؤلفه­های هوش فرهنگی و سازگاری بین­فرهنگی رابطه معنادار و بین برخی از مؤلفه­ها با سازگاری بین­فرهنگی رابطه منفی وجود دارد. همچنین، در شرایطی که از هوش فرهنگی استفاده مطلوبی شود، بر سازگاری بین­فرهنگی و عملکرد زبان­آموزان در یادگیری زبان فارسی تأثیر مثبت می­گذارد

کلیدواژه‌ها