1
دکتری آموزش زبان انگلیسی، آموزش و پرورش شهرستان آستارا، گیلان، ایران
2
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی و دانشجوی دکتری علوم تربیتی، آموزش و پرورش شهرستان لنگرود، گیلان، ایران
چکیده
آموزش و پرورش علاوه بر آموزش علوم و فنون و مواد درسی به دانشآموزان، وظیفه سنگین پرورش همه جانبه ی مهارت های زندگی از جمله پرورش اعتماد به نفس برای شرکت در تعاملات را برعهده دارد. پژوهش حاضر با هدف تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان درتعاملات شفاهی با استفاده از فعالیتهای ارتباطی معنادار انجام گرفت. روش پژوهش از نوع اقدامپژوهی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر لوندویل در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونهگیری هدفمند، 28 دانشآموز پایه دهم تجربی دبیرستان حضرت زهرا (س) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای رفع مشکل اعتماد به نفس دانش آموزان، رویکرد فعالیتهای ارتباطی معنادار در قالب راهکارهایی از جمله فعالیتهای خلأ اطلاعاتی، تبادل افکار، داستان سرایی و حل مسئله، اتخاذ شد و برای گردآوری اطلاعات، ابزارهای سیاهه رفتار، پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس گریفی و نظرسنجی بکار برده شد. با اتخاذ رویکرد فعالیتهای ارتباطی معنادار، میانگین نمرات اعتماد به نفس دانشآموزان از 57/23 به 53/50 افزایش یافت که با توجه به خط برش پرسشنامه گریفی (30)، حاکی از تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان درکلاس درس میباشد. علاوه بر این، افزایش مهارتگفتاری دانشآموزان، بهبود عملکرد آنها در درس و افزایش مهارت سوالپرسی از مهمترین نتایج این تحقیق بوده است. نتایجیکه از این پژوهش حاصل شد نشان میدهد که معلمان آموزش انواع زبانها میتوانند با بکارگیری روشهای نوین مناسب از جمله رویکرد فعالیتهای ارتباطی معنادار در ارتقای اعتماد به نفس دانش آموزان جهت مشارکت در تعاملات دخیل باشند.
زارعی, مریم و نورموسوی, سیده طاهره . (1402). فعالیتهای ارتباطی معنادار و اثربخشی آنها بر تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان در تعاملات شفاهی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4(1), 55-78.
MLA
زارعی, مریم , و نورموسوی, سیده طاهره . "فعالیتهای ارتباطی معنادار و اثربخشی آنها بر تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان در تعاملات شفاهی", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4, 1, 1402, 55-78.
HARVARD
زارعی, مریم, نورموسوی, سیده طاهره. (1402). 'فعالیتهای ارتباطی معنادار و اثربخشی آنها بر تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان در تعاملات شفاهی', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4(1), pp. 55-78.
CHICAGO
مریم زارعی و سیده طاهره نورموسوی, "فعالیتهای ارتباطی معنادار و اثربخشی آنها بر تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان در تعاملات شفاهی," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4 1 (1402): 55-78,
VANCOUVER
زارعی, مریم, نورموسوی, سیده طاهره. فعالیتهای ارتباطی معنادار و اثربخشی آنها بر تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان در تعاملات شفاهی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1402; 4(1): 55-78.