دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانش آموختۀ دانشگاه خوارزمی
چکیده
خواندن زیربنای سوادآموزی و پایۀ فراگیری علوم است. آموزشِ حروف و واژهها و ترکیب آنها در جمله نخستین گام در یادگیری خواندن است. ممکن است خواندن با اختلالاتی روبرو شود. این اختلالات یا بر اساس ساختار فیزیولوژیکی ذهن دانشآموز و یا بر اثر آموزشهای نادرست در کلاس و پیگیری نکردن آموزگار روی میدهد. شناخت این اختلالات و زیر نظر گرفتن آن در نوعِ خوانشِ دانشآموزان و بررسی راههای درمان آن میتواند از ورود مشکلات روحی روانی، آموزشی و اختلالهای ناشی از آن جلوگیری کند. مقالۀ حاضر به شیوۀ کتابخانهای تدوین شده و نویسنده از نوشتن آن دو هدف داشته است: یکی گردآوری پژوهشهایی که تاکنون در زمینۀ اختلالات خواندن در کودکان و نوجوانان انجام شده، است، دوم راهکارهایی که پژوهشگران در زمینۀ انواع اختلالات خواندن ارائه دادهاند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اختلالات خوانشی دانشآموزان در سنین و پایههای تحصیلی گوناگون متفاوت و با پیگیری دقیق و ساختارمند آموزگار قابل درمان است.