1
زبان و ادبیات فارسی، علوم انسانی، پردیس شهید مقصودی، همدان، ایران
2
استادیار آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت کیفیت و ارتباط تصاویر کتاب فارسی پایۀ پنجم با متن دروس مورد نظر است. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و از نظر شیوه جمعآوری دادهها، کیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه مورد مطالعه شامل کتابفارسی پایۀ پنجم ابتدایی چاپ سال 1401 است و روش انجام این تحقیق، روش نمونهگیری تمام شماری است؛ به صورتی که همه تصاویر کتاب فارسی پایه پنجم بررسی شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که 38 درصد صفحات این کتاب حاوی تصویر است. همچنین میزان ارتباط تصاویر ۸۳ درصد این تصاویر با متن دروس بهخوبی رعایت شدهاست. در نتیجه از نظر ارتباط با متن درس در ۱۷ درصد تصاویر نیازمند توجه بیشتر و بازنگری مطلوب است. میزان انطباق تصاویر با مسائل فرهنگی و نیازهای روز جامعه نیز تا حدود زیادی رعایت شده، به صورتی که 93 درصد تصاویر فارسی پایه پنجم با فرهنگ و مسائل روز هم خوان است.
فتاحی چالانچی, علویه, & ایرانی, نفیسه. (1402). نقد و تحلیل تصاویر کتاب فارسی پنجم دبستان و بررسی ارتباط آن ها با متن درس. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4(1), 117-138.
MLA
علویه فتاحی چالانچی; نفیسه ایرانی. "نقد و تحلیل تصاویر کتاب فارسی پنجم دبستان و بررسی ارتباط آن ها با متن درس", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4, 1, 1402, 117-138.
HARVARD
فتاحی چالانچی, علویه, ایرانی, نفیسه. (1402). 'نقد و تحلیل تصاویر کتاب فارسی پنجم دبستان و بررسی ارتباط آن ها با متن درس', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 4(1), pp. 117-138.
VANCOUVER
فتاحی چالانچی, علویه, ایرانی, نفیسه. نقد و تحلیل تصاویر کتاب فارسی پنجم دبستان و بررسی ارتباط آن ها با متن درس. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1402; 4(1): 117-138.