نقد و تحلیل تصاویر کتاب فارسی چهارم دبستان و بررسی ارتباط آن ها با متن درس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1  استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران)

2 استادیار آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت کیفیت و ارتباط تصاویر کتاب‌ فارسی پایۀ چهارم دبستان با متن دروس مورد نظر است. روش گردآوری داده‌ ها کتابخانه‌ای و از نظر شیوة جمع‌ آوری داده‌ها، کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعة مورد مطالعه شامل کتاب‌ فارسی پایۀ چهارم ابتدایی چاپ سال 1401 است و روش انجام این تحقیق، روش نمونه‌گیری تمام شماری است؛ به صورتی که همة تصاویر کتاب‌ فارسی چهارم بررسی شده است. یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که 44‌ ‌درصد صفحات این کتاب حاوی تصویر است. همچنین میزان ارتباط 91 درصد این تصاویر با متن دروس رعایت شده است. در نتیجه از نظر ارتباط تصاویر با متن درس در مواردی نیازمند توجه بیشتر و بازنگری مطلوب است. میزان انطباق تصاویر با مسائل فرهنگی و نیازهای روز جامعه نیز تا حدود زیادی رعایت شده؛ به‌صورتی که 91 درصد تصاویر فارسی پایۀ چهارم با فرهنگ و مسائل روز همخوان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات