نوشتن در جهان امروز، یکی از مهارت های بهتر زیستن است. در واقع بیان مقصود در قالب نوشته، نیازهای اولیۀ زندگی اجتماعی و مؤثرترین راه ارتباطی در فضای رسانه های نو پدید است.درس نگارش از جهت توانمندی بالایی که در ایجاد و برقراری ارتباط مؤثر دانش آموزان دارد و زمینۀ بروز خلاقیت ها، بیان احساسات و عواطف، اندیشیدن و ژرف نگری دانش آموزان را فراهم می سازد، از جایگاه مهمی برخودار است. این پژوهش به بررسی میزان انطباق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشیِ کتاب هایِ نگارشِ دورۀ اولِ متوسطه می پردازد. پژوهش حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی است. از نظر اجرا توصیفی- میدانی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دبیران فارسیِ چهار شهرستان ایرانشهر، بمپور، سرباز و راسک با جمعیت کل(96 نفر) و با حجم نمونه به تعداد 77 پرسشنامه و با بررسی کامل محتوای کتاب های نگارش(1401) صورت گرفته است پرسش های مورد بررسی پژوهش، براساس اهداف شناختی، مهارتی و نگرشی مصوّب سازمان پژوهش و برنامۀ ریزی آموزشی برای درس نگارش، تهیه و توزیع گردیده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نزم افزار آماری SPSS بهره گرفته شده است.. نتایج بررسی نشان می دهد؛ اهداف شناختی، مهارتی و نگرشی با محتوای موجود کتاب های نگارش، انطباق قابل قبولی نداشته است. میزان انطباق اهداف شناختی با میانگین 62/2، اهداف مهارتی با میانگین 53/2 و اهداف نگرشی نیز با میانگین 43/2 ارزیابی گردید. لذا تحقق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشی، نیازمند توجه عمیق تری در این خصوص می باشد.
التیامی نیا, پارسا و نرماشیری, اسماعیل . (1403). بررسی میزان انطباق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشیِ کتاب هایِ نگارشِ دورۀ اولِ متوسطه. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5(1), 57-77. doi: 10.48310/rpllp.2024.15291.1130
MLA
التیامی نیا, پارسا , و نرماشیری, اسماعیل . "بررسی میزان انطباق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشیِ کتاب هایِ نگارشِ دورۀ اولِ متوسطه", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5, 1, 1403, 57-77. doi: 10.48310/rpllp.2024.15291.1130
HARVARD
التیامی نیا, پارسا, نرماشیری, اسماعیل. (1403). 'بررسی میزان انطباق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشیِ کتاب هایِ نگارشِ دورۀ اولِ متوسطه', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5(1), pp. 57-77. doi: 10.48310/rpllp.2024.15291.1130
CHICAGO
پارسا التیامی نیا و اسماعیل نرماشیری, "بررسی میزان انطباق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشیِ کتاب هایِ نگارشِ دورۀ اولِ متوسطه," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5 1 (1403): 57-77, doi: 10.48310/rpllp.2024.15291.1130
VANCOUVER
التیامی نیا, پارسا, نرماشیری, اسماعیل. بررسی میزان انطباق اهداف شناختی، مهارتی و نگرشیِ کتاب هایِ نگارشِ دورۀ اولِ متوسطه. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1403; 5(1): 57-77. doi: 10.48310/rpllp.2024.15291.1130