علل بی‌انگیزگی دانش‌آموزان به درس نگارش یا انشا (مطالعۀ موردی دانش‌آموزان پایۀ دهم مدرسۀ اسحاقیۀ یزد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان یزد

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد

3 کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی. یزد. ایران

10.48310/rpllp.2024.13047.1099

چکیده

درس انشا، از جمله دروسی است که ارتباط مستقیمی با خلّاقیت دارد؛ دانش‌آموزان با به کارگیری کلمات و همچنین جمله‌سازی مناسب و بهره‌گیری از قوّۀ خلّاقیت خود دربارۀ موضوع موردنظر فکر می‌کنند؛ لذا، درس انشا در برنامه‌های درسی، همانند جایگاه هنر نمایش در میان دیگر هنرهاست. همۀ هنرها در هنر نمایش، نمود می‌یابند و انشا هم مانند این هنر، بازآفرینی و ادراک فرد از آفرینش است. تحقیق حاضر، علل و عوامل بی‌انگیزگی دانش‌آموزان پایۀ دهم را مورد پردازش قرار می‌دهد. طرح تحقیق، توصیفی و از نوع تحقیق عملی(اقدام‌پژوهی) که با استفاده از روش کتابخانه‌ای و پیمایش در راستای حل مسألۀ ایجاد شده و تلاش جهت بهبودی بی‌انگیزگی در درس انشا می‌باشد. با توجّه به ماهیّت اقدام‌پژوهی تحقیق، از تجارب همکاران، راهنمایی و مصاحبه با والدین و دانش‌آموزان برای عملکرد بهتر استفاده شده‌است. یافته‌های تحقیق بیانگر این است که مهمترین علل بی‌انگیزگی دانش‌آموزان در درس نگارش و انشای فارسی بی‌علاقگی به درس، عدم‌مطالعه غیردرسی، عدم‌آگاهی دانش‌آموزان به موضوعات اجتماعی اطراف خود بوده‌است که در این خصوص، راه‌کارهای تخصّصی و عمومی، ارائه گردیده‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات