تبیین خطاهای املایی مقطع دوم و سوم ابتدایی براساس الگوی گارمن (1996)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبانشناسی دانشگاه جهرم

2 دانش آموخته زبانشناسی همگانی

10.48310/rpllp.2024.16410.1149

چکیده

این پژوهش به بررسی خطاهای املایی دانش‌آموزان مقطع دوم و سوم ابتدایی بر اساس الگوی گارمن (۱۹۹۶) پرداخته است. هدف: هدف از انجام این پژوهش این است که آموزگاران را با مشکلات و موانع تحقق اهداف آموزشی در درس املا آشنا کند و آن‌ها را در جهت برطرف نمودن مشکلات این درس یاری نماید. با طبقه‌بندی خطا می‌توان به این مسئله دست یافت که بیشترین مشکل دانش‌آموزان در کدام سطح است و با استفاده از راهکارهای مختلف به بهبود و رفع این مشکل پرداخت. روش: روش پژوهش مذکور به ‌صورت توصیفی- تحلیلی است که با جمع‌آوری ۲۰۰ املا تصحیح شده از دو پایه‌ی دوم و سوم ابتدایی شهرستان جهرم به بررسی این ‌موضوع پرداخته شده است. خطاها طبقه بندی شده (9طبقه) و از لحاظ کمی وکیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: از نتایج به‌دست‌آمده از داده‌های پژوهش چنین استنباط می‌شود که بیشترین بسامد خطا در دانش‌آموزان هر دو پایه دوم و سوم ابتدایی مربوط به واژه‌هایی است که چند صورت نوشتاری دارند وکمترین بسامد خطا در دانش آموزان پایه دوم مربوط به ادغام است و کمترین بسامد خطا در دانش‌آموزان پایه سوم مربوط به واجی است که نوشته می‌شود اما خوانده نمی‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات