1
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
10.48310/rpllp.2024.16462.1150
چکیده
پیشینه و اهداف: هدف از انجام این تحقیق تبیین رابطه بین هوش زبانی معلمان درس زبان و ادبیات فارسی شهر قروه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه است. جمعیت پژوهش شامل کلیه معلمان درس زبان و ادبیات فارسی دوره دوم متوسطه شهر قروه است و ازآنجاکه حجم جامعه پژوهش حدود 100 نفر است، کل جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شد. از این معلمها، به روش نمونهگیری سرشماری هر 100 نفر از معلمان ادبیاتی که در سال تحصیلی 1401-1402 در دوره متوسطه شه قروه مشغول به تدریس هستند، انتخاب شدند. همچنین دانشآموزان حاضر در کلاسها نیز بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روشها: روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود، بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد. یافتهها و نتایج: نتایج نشان داد که وضعیت هوش زبانی معلمان زبان و ادبیات فارسی شهر قروه در حد مطلوبی قرار دارد و تفاوت معناداری بین هوش زبانی معلمان خانم و آقا وجود ندارد. میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان این شهرستان در درس زبان و ادبیات فارسی در حد مطلوبی است و بین وضعیت پیشرفت تحصیلی درس ادبیات فارسی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنادار است. پیشرفت دانشآموزان دختر در درس ادبیات فارسی، بهتر از دانشآموزان پسر و بین هوش زبانی معلمان ادبیات فارسی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ادبیات فارسی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. باتوجهبه هوش زبانی معلمان، میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در ادبیات فارسی را میتوان پیشبینی کرد.
پاشایی, محمدرضا, & عبدالملکی, زهرا. (1403). ارتباط میان هوش زبانی معلمان زبان و ادبیات فارسی شهر قروه با میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5(2), 73-86. doi: 10.48310/rpllp.2024.16462.1150
MLA
محمدرضا پاشایی; زهرا عبدالملکی. "ارتباط میان هوش زبانی معلمان زبان و ادبیات فارسی شهر قروه با میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5, 2, 1403, 73-86. doi: 10.48310/rpllp.2024.16462.1150
HARVARD
پاشایی, محمدرضا, عبدالملکی, زهرا. (1403). 'ارتباط میان هوش زبانی معلمان زبان و ادبیات فارسی شهر قروه با میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5(2), pp. 73-86. doi: 10.48310/rpllp.2024.16462.1150
VANCOUVER
پاشایی, محمدرضا, عبدالملکی, زهرا. ارتباط میان هوش زبانی معلمان زبان و ادبیات فارسی شهر قروه با میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1403; 5(2): 73-86. doi: 10.48310/rpllp.2024.16462.1150