گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه زهرا، اصفهان
10.48310/rpllp.2024.12338.1085
چکیده
هــدف ایــن مطالعه، تحلیل محتوا کتاب فارسی مقطع سوم ابتدایی ، برحســب میزان توجه به مؤلفههای ســرمایه فرهنگی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و با توجه به ماهیت آن از روش تحقیق تحلیل محتوا اســتفاده گردید. جامعه آماری شامل کتاب های درسی پایه اول تا ششم ابتدایی بوده و برای نمونه، کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی به صورت هدفمندانتخاب شــد . ابزار تحقیق، شامل سیاهه تحلیل محتواء آماده سرمایه فرهنگی برحسب نظریه بوردیو بود که از روایی و پایایی برخوردار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از ســنجش فراوانی استفاده گردید. یافتهها نشان داد که در متن کتاب درسی به خرده مؤلفه های سرمایه فرهنگی کمتر از ده درصد توجه شده. به طوری که مولفه تشویق به شناخت قهرمانان دفاع از کشور با ۶ درصد از میان مولفه هاء تجسم یافته در رتبه اول قرار گرفته در کتاب درسی پاراگراف ها به مولفه های ترغیب به کسب مهارت در هنرهای دستی، نمایشی، تجسمی، القا نگرش مثبت نسبت به تحصیل دانش آموزان، اشاره به شاهکارهاءعلمی داخل و خارج از کشورو به صنایعی دستی اشاره ای نکرده اند.
زارعان آدرمنابادی, فاطمه. (1403). تحلیل محتوا کتاب فارسی سوم ابتدایی برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5(3), -. doi: 10.48310/rpllp.2024.12338.1085
MLA
فاطمه زارعان آدرمنابادی. "تحلیل محتوا کتاب فارسی سوم ابتدایی برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5, 3, 1403, -. doi: 10.48310/rpllp.2024.12338.1085
HARVARD
زارعان آدرمنابادی, فاطمه. (1403). 'تحلیل محتوا کتاب فارسی سوم ابتدایی برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5(3), pp. -. doi: 10.48310/rpllp.2024.12338.1085
VANCOUVER
زارعان آدرمنابادی, فاطمه. تحلیل محتوا کتاب فارسی سوم ابتدایی برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1403; 5(3): -. doi: 10.48310/rpllp.2024.12338.1085