آموزش املای فارسی و مشکلات آموزش آن به دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان شیراز ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی گرایش آموزش زبان دانشگاه فرهنگیان شیراز ایران

10.48310/rpllp.2024.16392.1148

چکیده

املا به عنوان مهمترین مهارت زبان و شرط لازم در مرتفع کردن محدویت وابستگی زبان، به زمان ومکان است. اما به خاطر ساختار پیچیده و هنری خط فارسی ونبود شیوه تدریس مناسب، مطابق الگوی زبان فارسی، یادگیری و آموزش املای فارسی در این زبان دشواری‌های خاص خود را دارد. این مقاله باروش کتاب‌خانه ای و به شیوه تحلیلی – توصیفی به تحلیل عمیقی از نظام نوشتاری فارسی و تأثیر آن بر فرآیند آموزش املا می‌پردازد. موضوعاتی چون مناسب نبودن روش املای سنتی با الگوی زبان فارسی، تفاوت صورت مکتوب و ملفوظ حروف، عدم توجه معلم به تدریس املا،کار بردی نکردن قواعد دستور زبان و فرایند های واجی مساِئلی است که آموزش املای فارسی را با مشکل مواجه می کند. در این پژوهش، به بررسی چالش‌ها و مشکلات آموزش املای فارسی پرداخته شده است و با ارائه راهکارهایی برای بهبود آموزش املا، از جمله تقویت حافظه تصویری، تدریس دستور زبان، و استفاده از روش های نوین آموزشی، به دنبال ارتقای مهارت‌های نوشتاری زبان فارسی است. این پژوهش می‌تواند دریچه ای جدید در آموزش املا به روی معلمان، طراحان برنامه‌های درسی و پژوهشگران زبان فارسی بگشاید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات