بررسی هم‌آیندهای واژگانی در ترکیب‌های عطفی فارسی و لزوم آموزش آنها به زبان آموزان خارجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان فارسی،‌ دپارتمان شرق‌شناسی، دانشگاه بلگراد

10.48310/rpllp.2024.16534.1153

چکیده

باهم‏آیی‏‏ واژگانی از جمله ویژگی‏های جالب و قابل توجه در بیشتر زبان‏ها است که محدودیت‏هایی را برای همنشینی و ترکیب واژه‌ها فراهم می‏کند. یادگیری ترکیبات باهم‏آیند علاوه بر افزایش گنجینه لغات زبان‌آموز موجب تقویت توانش ارتباطی و بهبود روانی کلام می‏گردد. در این مقاله، پس از ارایه دیدگاه‌های متفاوت در این خصوص،‌ باهم‏آیی در«ترکیبات عطفی» به عنوان نوعی از باهم‏آیی واژگانی معرفی و تشریح می‌شود و الگویی برای آموزش این ترکیبات با توجه به دسته‌بندی موضوعی، ارایه می‌گردد که متکی به پشتوانه نظری است. در بخش دیگر این مقاله، موضوع آموزش ترکیبات باهم آیند به فارسی آموزان غیر ایرانی مطرح شده و نتایج آزمون برای بررسی میزان درک فارسی‌آموزان خارجی از ترکیبات عطفی، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. از نتایج این آزمون مشخص می شود که به دلیل عدم ارایه نمونه‌های متعدد در متون آموزشی، درک ترکیب‌های باهم‌آیند برای فارسی‌آموزان خارجی دشوار است و از این رو ضرورت توجه به ترکیبات باهم‏آیند در آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان تاکید می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات