استادیار زبان فارسی، دپارتمان شرقشناسی، دانشگاه بلگراد
10.48310/rpllp.2024.16534.1153
چکیده
باهمآیی واژگانی از جمله ویژگیهای جالب و قابل توجه در بیشتر زبانها است که محدودیتهایی را برای همنشینی و ترکیب واژهها فراهم میکند. یادگیری ترکیبات باهمآیند علاوه بر افزایش گنجینه لغات زبانآموز موجب تقویت توانش ارتباطی و بهبود روانی کلام میگردد. در این مقاله، پس از ارایه دیدگاههای متفاوت در این خصوص، باهمآیی در«ترکیبات عطفی» به عنوان نوعی از باهمآیی واژگانی معرفی و تشریح میشود و الگویی برای آموزش این ترکیبات با توجه به دستهبندی موضوعی، ارایه میگردد که متکی به پشتوانه نظری است. در بخش دیگر این مقاله، موضوع آموزش ترکیبات باهم آیند به فارسی آموزان غیر ایرانی مطرح شده و نتایج آزمون برای بررسی میزان درک فارسیآموزان خارجی از ترکیبات عطفی، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. از نتایج این آزمون مشخص می شود که به دلیل عدم ارایه نمونههای متعدد در متون آموزشی، درک ترکیبهای باهمآیند برای فارسیآموزان خارجی دشوار است و از این رو ضرورت توجه به ترکیبات باهمآیند در آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان تاکید میشود.
صفری, سعید. (1403). بررسی همآیندهای واژگانی در ترکیبهای عطفی فارسی و لزوم آموزش آنها به زبان آموزان خارجی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5(3), -. doi: 10.48310/rpllp.2024.16534.1153
MLA
سعید صفری. "بررسی همآیندهای واژگانی در ترکیبهای عطفی فارسی و لزوم آموزش آنها به زبان آموزان خارجی", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5, 3, 1403, -. doi: 10.48310/rpllp.2024.16534.1153
HARVARD
صفری, سعید. (1403). 'بررسی همآیندهای واژگانی در ترکیبهای عطفی فارسی و لزوم آموزش آنها به زبان آموزان خارجی', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 5(3), pp. -. doi: 10.48310/rpllp.2024.16534.1153
VANCOUVER
صفری, سعید. بررسی همآیندهای واژگانی در ترکیبهای عطفی فارسی و لزوم آموزش آنها به زبان آموزان خارجی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1403; 5(3): -. doi: 10.48310/rpllp.2024.16534.1153