بررسی میزان توجه به شاخص‌های تربیت اخلاقی در کتب نگارش فارسی دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزشی مطالعات برنامه ریزی درسی، رشته تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی،

2 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.48310/rpllp.2024.17094.1158

چکیده

پیشینه و اهداف: یکی از مسائل حائز اهمیت در حوزه ی آموزش‌وپرورش، تربیت اخلاقی است. هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به شاخص‌های تربیت اخلاقی در کتاب‌های نگارش فارسی دوره اول ابتدایی بود. روش‌ها‌:در این مطالعه از روش‌های تحلیل محتوا و «آنتروپی‌ شانون» برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. باتوجه به ماهیت موضوع، محتوای کتاب‌های‌ نگارش فارسی دوره اول ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت داده‌ها، از روش خودبازبینی محقق استفاده شد؛ هم‌چنین با بررسی یافته‌های پژوهش توسط اساتید علوم تربیتی، اعتبار یافته‌های نهایی تایید شد. یافته‌ها:یافته‌ها نشان داد که، در کتاب نگارش فارسی اول ابتدایی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه ی دین‌داری (521/0) و کمترین آن‌ها مربوط به مولفه‌‌های همدلی و تفکر و تعقل (0) است.در کتاب نگارش فارسی دوم ابتدایی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه ی عادات ‌خوب (445/0) و کمترین آن‌ها مربوط به مولفه‌‌های همدلی و تفکر و تعقل (0) است. در کتاب نگارش فارسی سوم ابتدایی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه ی عادات ‌خوب (433/0) و کمترین آن‌ها مربوط به مولفه‌‌‌ی تفکر و تعقل (0) است. نتیجه‌گیری:باتوجه به‌ یافته‌های پژوهش؛ در محتوای این کتاب‌ها، به برخی از مولفه‌های تربیت اخلاقی کمتر توجه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات