میزان تاثیر راهبرد " علت و معلول" در بهبود مهارت خواندن در فارسی آموزان مبتدی غیر فارسی زبان جامعه المصطفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علامه طباطبایی در رشته آزفا

3 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

10.48310/rpllp.2025.18291.1191

چکیده

مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان است و استفاده از راهبردهای آموزشی می‌تواند به بهبود این مهارت کمک کند. پژوهش حاضر تأثیر راهبرد "علت و معلول" را در تقویت مهارت خواندن فارسی‌آموزان مبتدی غیر فارسی‌زبان جامعه المصطفی بررسی می‌کند. این راهبرد به درک روابط منطقی میان جملات و مفاهیم کمک کرده و تفکر تحلیلی زبان‌آموزان را تقویت می‌کند.مطالعه حاضر با استفاده از یک طرح آزمایشی-مداخله‌ای و روش کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل‌شده (RCT) انجام شد. ۵۰ زبان‌آموز مبتدی به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش طی ۸ هفته تحت آموزش راهبرد "علت و معلول" قرار گرفت و پیش‌آزمون و پس‌آزمون مهارت خواندن با استفاده از آزمون استاندارد مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی (ICLPE) انجام شد.نتایج تحلیل کواریانس (ANCOVA) نشان داد که استفاده از راهبرد "علت و معلول" تأثیر معناداری بر بهبود نمره کل مهارت خواندن و بخش‌های مختلف آن، به‌ویژه درک مطلب متون عمومی، متون کاربردی، متون تخصصی و تطبیق اطلاعات دارد. بااین‌حال، تفاوت معناداری در تحلیل و استنباط مفاهیم و تکمیل متن مشاهده نشد. یافته‌ها حاکی از آن است که این راهبرد می‌تواند به عنوان یک تکنیک مؤثر در آموزش مهارت خواندن فارسی به غیرفارسی‌زبانان به کار رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات