میزان تاثیر راهبرد " علت و معلول" در بهبود مهارت خواندن در فارسی آموزان مبتدی غیر فارسی زبان جامعه المصطفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علامه طباطبایی در رشته آزفا

3 دانشیار زبانشناسی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان است و استفاده از راهبردهای آموزشی می‌تواند به بهبود این مهارت کمک کند. پژوهش حاضر تأثیر راهبرد "علت و معلول" را در تقویت مهارت خواندن فارسی‌آموزان مبتدی غیر فارسی‌زبان جامعه المصطفی بررسی می‌کند. این راهبرد به درک روابط منطقی میان جملات و مفاهیم کمک کرده و تفکر تحلیلی زبان‌آموزان را تقویت می‌کند.مطالعه حاضر با استفاده از یک طرح آزمایشی-مداخله‌ای و روش کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل‌شده (RCT) انجام شد. ۵۰ زبان‌آموز مبتدی به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش طی ۸ هفته تحت آموزش راهبرد "علت و معلول" قرار گرفت و پیش‌آزمون و پس‌آزمون مهارت خواندن با استفاده از آزمون استاندارد مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی (ICLPE) انجام شد.نتایج تحلیل کواریانس (ANCOVA) نشان داد که استفاده از راهبرد "علت و معلول" تأثیر معناداری بر بهبود نمره کل مهارت خواندن و بخش‌های مختلف آن، به‌ویژه درک مطلب متون عمومی، متون کاربردی، متون تخصصی و تطبیق اطلاعات دارد. بااین‌حال، تفاوت معناداری در تحلیل و استنباط مفاهیم و تکمیل متن مشاهده نشد. یافته‌ها حاکی از آن است که این راهبرد می‌تواند به عنوان یک تکنیک مؤثر در آموزش مهارت خواندن فارسی به غیرفارسی‌زبانان به کار رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


احمدی، حمیرا، محمودی، عثمان، صالح، جبار، و کریمیان‌پور، غفار (1393). مقایسه اختلال‌های خواندن در بین دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانه. سلامت روان کودک، 1(1)، 27-36.
احمدی جعفری، منصوره (1399). مبانی نظری مهارت‌های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان. مطالعات آموزش بین‌المللی زبان فارسی، 6 (10)، 59-76.
تهوری، زهرا، سعیدی، زری (1399). سبک‌های یادگیری و مهارت خواندن فارسی‌آموزان غیر فارسی زبان سطح پیشرفته، نشریه مطالعات آموزش زبان فارسی،  6 (11)، 94-75.
حقانی، مستانه (1383). به‌کارگیری آموزش راهبردهای خواندن در قدریس این مهارت. متن پژوهی ادبی، 7 (20)، 134-100.
جمال‌الدین، فرانک. کامیابی گل، عطیه و تفضلی، دارا (1401). تحلیل نظام‌مند پژوهش‌های آموزش و یادگیری زبان به کمک فناوری در ایران. پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، 11(24)، 45-60.
زرین فرد، شکیبا؛ رحیمی، مهرک و محسنی، احمد (1399). بررسی تأثیر کلاس معکوس بر مهارت خواندن زبان انگلیسی. نشریه علمی فناوری آموزش، 14(3)، .551-537.
شکری، یدالله، نقش‌بندی، شهرام، اسماعیلی، عصمت؛ و استادزاده، زهرا (1396). مهارت درک خواندن فارسی‌آموزان غیرایرانی: مطالعة تأثیر کاربرد متون ساده‌شدة گلستان بر آن. پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، 6(1)، .152-135.
طباطبایی، عزت (1391). ارزیابی مهارت خواندن. همایش میان رشته‌ای آموزش و یادگیری زبان.
قنسولی هزاره، بهزاد؛ و الهی، مجید (1389). اعتبارسنجی پرسش‌نامه منبع کنترل و بررسی ارتباط آن با پیشرفت زبان انگلیسی عمومی (مقاله علمی وزارت علوم). مهارت‌آموزش زبان، 2 (1) 143-118.
صحرائی، رضا مراد، حسینی، زهراسادات؛ و صدیقی فر، زهره (1400). تأثیر نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن و انگیزه فارسی‌آموزان خارجی. زبان‌پژوهی ،13 (41) 135-107.
صحرایی، رضامراد، و عبداللهی پارسا، طاهره (1403). بررسی روند رشد ساخت فعل در نوشته‌های فارسی‌آموزان کره‌ای (سطح پایه و میانی) بر اساس رویکرد کاربردبنیان. پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، 13(2)، 10-25.
 
Ashley M. Hoover .2009.An Investigation of Teaching Cause and EffectTeachnique.Sierra Nevada College: unpublished master degree.
Chen, C.-C., & Wu, Y.-H. (2023). The Effects of Extensive Reading on Vocabulary Acquisition and Reading Fluency of EFL Learners. TESOL Quarterly, 57(2), 374-395.
Cheng, X., & Li, S. (2023). The impact of explicit text structure instruction on L2 learners' reading comprehension: A meta-analysis. Reading in a Foreign Language, 36(2), 1-23.
Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. Cambridge University Press.
Wang, Q., & Liu, X. (2023). The impact of digital storytelling on L2 learners' reading motivation and engagement: A case study in a Chinese EFL context. Journal of Second Language Learning, 12(2), 187-212.