اثربخشی الگوی تدریس پنج مرحله‌ای «بایبی» بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس فارسی پایه دهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان

2 دانشگاه فرهنگیان/ پردیس شهید رجایی ارومیه / مدیر گروه ادبیات فارسی

10.48310/rpllp.2025.16798.1155

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی الگوی تدریس پنج مرحله‌ای بایبی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس فارسی پایه دهم انجام شده است. پژوهش حاضر یک پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح آن به‌ صورت پیش‌آزمون -‌ پس‌آزمون با گروه گواه می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان پایه دهم در مـدارس شهرسـتان شوط است و نمونه به صورت در دسترس انتخاب گردید. یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (20 نفر) و یک کلاس به عنوان گروه گواه (20 نفر) در نظر گرفته شدند. برای سنجش عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس فارسی، از آزمـون پیشرفت تحصیلی این درس در پایه دهم استفاده گردیده است. یافته های پژوهش حاضر نشان داد بین گروه آزمایش (تدریس به روش بایبی) و گروه کنترل (تدریس به شیوه مستقیم سنتی) در مهارت‌های زبانی، ادبی و درک مطلب تفاوت معنی‌دار وجود دارد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که الگوی تدریس پنج مرحله‌ای بایبی نسبت به روش تدریس به شیوه مستقیم سنتی برای تدریس فارسی دهم مؤثرترمی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات