آموزه‌های تربیتی و نخبه‌پروری از دیدگاه شمس تبریزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

2 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

10.48310/rpllp.2025.17957.1178

چکیده

الگوی تربیتی مستبدانه و سخت گیری در آموزش، اگر چه افراد مقاوم را به مقامات برتر می‌سازند ضعیف‌ها را دچار شکست یا عواقب زیانبار می‌نماید. شمس تبریزی به عنوان آموزگاری معنوی عقیده دارد که بهترین روش تربیتی برای افرادی خاص که استعداد لازم را دارند الگوی سخت‌گیرانه است چون تولد دوباره نیاز به گذر از درد زایمان دارد و پلیدی‌های درون با آسان‌گیری ریشه کن نخواهد شد. در این مقاله با بررسی روش‌های تعلیم و تربیت متناسب با روان شناسی جدید، به بررسی روش شمس تبریزی پرداخته و دیدگاه او نقد و ارزیابی می‌شود. با بهره‌گیری از روش کتابخانه‌ای و تجزیه و تحلیل منطقی، با استناد به منابع دست اول نتیجه گیری می‌شود که در الگوی تربیتی این عارف برای افراد خاصی که استعداد مربوطه را داشته‌اند در مواردی کارآمد بوده است و اگر چه در آموزش عمومی جدید مورد قبول نیست در تربیت اختصاصی توصیه شده است. او سه نوع مدرسه و سه مقطع تحصیلی را طراحی می‌کند که از ابتدایی تا نهایی که معرفت می‌‌داند تدوین می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات