تأثیر قصه‌گویی با فناوری استوری لاین بر تقویت تسلط کلامی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر پایه چهارم در درس فارسی(موردمطالعه شهر کرج)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار و عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

10.48310/rpllp.2025.18435.1197

چکیده

پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تلفیق روش قصه‌گویی با فناوری استوری‌لاین بر تسلط کلامی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر پایه چهارم در درس فارسی پرداخته است. این مطالعه به دنبال شناسایی اثرات مثبت این روش آموزشی بر یادگیری دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ناحیه 3 شهر کرج است. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح دوگروهی (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) انجام شد. جامعه آماری شامل 250 دانش‌آموز دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه 3 کرج بود که از میان آن‌ها 30 نفر به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پیش‌آزمون مهارت‌های ارتباطی و تسلط کلامی از هر دو گروه گرفته شد. گروه آزمایش به مدت 8 هفته با روش تلفیق قصه‌گویی و فناوری استوری‌لاین آموزش دید، درحالی‌که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی بارتون جی (1990) و آزمون تسلط کلامی محقق ساخته بود که پایایی آن‌ها به ترتیب 82/0 و 91/0 به دست آمد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که روش تلفیق قصه‌گویی با فناوری استوری‌لاین به‌طور معناداری مهارت‌های ارتباطی و تسلط کلامی دانش‌آموزان را افزایش داده، مهارت‌های شنیداری و بازخورد را در آن‌ها تقویت کرده و روابط بین فردی و شناخت خود را بهبود بخشیده است. نتیجه‌گیری: معلمان لازم است برنامه‌های آموزشی را با فناوری‌های جدید تلفیق کنند و این برنامه‌ها را متناسب با سطح پیشرفت زبان کودک تنظیم کنند تا ضمن جذابیت، به تقویت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات