آذر یزدی، مهدی (۱۳۳۶). قصههای خوب برای بچههای خوب، امیرکبیر.
پایور، جعفر (۱۳۷۹). شیخ در بوته، تهران: نشر اشراقیه
پایور، جعفر (۱۳۸۸). بازنویسی و بازآفرینی در ادبیات، به کوشش جمالی، فروغالزمان، تهران: نشر کتابدار
پاشاشریفی، حسن؛ و دانشپژوه، زهرا (۱۳۸۲). سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی، تهران: پژوهشکده تعلیموتربیت
پیرمرادیان، الهام، مینائی، اصغر (1402). کارکرد افتراقی در آزمون پرلز 2016 با استفاده از درخت راش، مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی ، دوره 13، شماره 39 و 43.
حسنزاده، فرهاد (1403). بازآفرینی حکایت های سعدی دوختن لباسی نو از پارچه های قدیمی، نشریه سعدیشناسی، شماره 12، 142-150.
دسترنج، معصومه؛ ریاحی زمین، زهرا (1402). بررسی ساختاری بازنویسی مژگان شیخی از حکایات گلستان سعدی برای کودکان، نشریه مطالعات ادبیات کودک، شماره 28، 117-144.
ربانی، جعفر (۱۳۸۰). از انشا تا نویسندگی، تهران: مدرسه
ریچاردز، جک سی؛ برنز، آنه (۱۳۹۶). مهارت شنیداری و رهنمودهایی برای تدریس مهارت شنیداری. با رویکردهای علمی، ترجمه صحرایی، رضامراد، امیری، زینب، تهران: نشر نویسه پارسی.
سرشار، محمدرضا (۱۳۸۸). گذری بر ادبیات کودکان و نوجوانان بعد از انقلاب، تهران: قلم.
شجاعی لنگری، سیده مرضیه و همکاران (۱۳۹۵). خشت اول، تهران: انتشارات مدرسه.
کریمی، عبدالعظیم (۱۳۹۱). بررسی اجمالی نتایج مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن پرلز ۲۰۰۱، تهران: پژوهشکده تعلیموتربیت.
------- (۱۳۹۰). سؤالهای آزمون بینالمللی پرلز ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ (مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن ویژه دانشآموزان). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
کبیری، مسعود و همکاران (۱۳۹۶). یافتههای ملی پرلز ۲۰۱۶، تهران: انتشارات مدرسه، به نقل از کتاب فهم پرلز.
مجدفر، مرتضی و همکاران (۱۳۹۷). فهم پرلز (مطالعه بینالمللی توسعه سواد خواندن)، تهران: مؤسسه مدارس یادگیرنده مرآت.
نجفی پازوکی، معصومه (۱۳۹۵). سواد خواندن، آموزش درک خوانداری، چاپ دوم، تهران: انتشارات مدرسه.
هاشمینسب، صدیقه (۱۳۷۱). کودکان و ادبیات رسمی ایران، تهران: سروش.
محبتی، مهدی (۱۳۹۵). حکایات کوتاه سعدی در گلستان، تهران: نشریه سعدیشناسی.
مشتاق مهر، رحمان؛ و بافکر، سردار (۱۳۹۴). شاخصهای محتوایی و صوری ادبیات تعلیمی، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، دوره هفتم، شماره ۲۶، ۱ و ۲۸.
Condon,Bill,Kelly-Riley,Diane(2012).The Hand Book of writing Assessment, Utah State University Press
R.Neal,Michael, J.Selfe, Richard (2009).Writing Assessment and Rovolution in Digital Texts and Technologies