تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبود یادگیری دانش‌آموزان بر اساس آزمون پرلز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبود نمرات دانش‌آموزان در آزمون جهانی پرلز انجام شده است. هدف اصلی این تحقیق ارتقای سطح ادبی و اخلاقی دانش‌آموزان و همچنین بهبود نتایج آزمون پرلز است. این مطالعه به روش ترکیبی نظری و میدانی انجام شده و شامل دو گروه آزمایش و گواه است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌هایی استفاده شده که سؤال‌های آنها مطابق با آزمون پرلز و بر اساس چهار مهارت خواندن طراحی شده‌اند. جامعة آماری شامل ۳۲۷ نفر دانش‌آموز دختر پایة نهم از سه دبیرستان در شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش بازنویسی و بازآفرینی حکایت‌های گلستان سعدی تأثیر مثبت و معناداری بر توانایی پاسخگویی دانش‌آموزان به سؤال‌های آزمون پرلز دارد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این روش آموزشی می‌تواند در ارتقای مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آذر یزدی، مهدی (۱۳۳۶). قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، امیرکبیر.
پایور، جعفر (۱۳۷۹). شیخ در بوته، تهران: نشر اشراقیه
پایور، جعفر (۱۳۸۸). بازنویسی و بازآفرینی در ادبیات، به کوشش جمالی، فروغ‌الزمان، تهران: نشر کتابدار
پاشاشریفی، حسن؛ و دانش‌پژوه، زهرا (۱۳۸۲). سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی، تهران: پژوهشکده تعلیم‌وتربیت
پیرمرادیان، الهام، مینائی، اصغر (1402). کارکرد افتراقی در آزمون پرلز 2016 با استفاده از درخت راش، مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی ، دوره 13، شماره 39 و 43.
حسن‌زاده، فرهاد (1403). بازآفرینی حکایت های سعدی دوختن لباسی نو از پارچه های قدیمی، نشریه سعدی‌شناسی، شماره 12، 142-150.
دسترنج، معصومه؛ ریاحی زمین، زهرا (1402). بررسی ساختاری بازنویسی مژگان شیخی از حکایات گلستان سعدی برای کودکان، نشریه مطالعات ادبیات کودک، شماره 28، 117-144.
ربانی، جعفر (۱۳۸۰). از انشا تا نویسندگی، تهران: مدرسه
 ریچاردز، جک سی؛ برنز، آنه (۱۳۹۶). مهارت شنیداری و رهنمودهایی برای تدریس مهارت شنیداری. با رویکردهای علمی، ترجمه صحرایی، رضامراد، امیری، زینب، تهران: نشر نویسه پارسی.
سرشار، محمدرضا (۱۳۸۸). گذری بر ادبیات کودکان و نوجوانان بعد از انقلاب، تهران: قلم.
شجاعی لنگری، سیده مرضیه و همکاران (۱۳۹۵). خشت اول، تهران: انتشارات مدرسه.
کریمی، عبدالعظیم (۱۳۹۱). بررسی اجمالی نتایج مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز ۲۰۰۱، تهران: پژوهشکده تعلیم‌وتربیت.
------- (۱۳۹۰). سؤال‌های آزمون بین‌المللی پرلز ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ (مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن ویژه دانش‌آموزان). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش.
کبیری، مسعود و همکاران (۱۳۹۶). یافته‌های ملی پرلز ۲۰۱۶، تهران: انتشارات مدرسه، به نقل از کتاب فهم پرلز.
مجدفر، مرتضی و همکاران (۱۳۹۷). فهم پرلز (مطالعه بین‌المللی توسعه سواد خواندن)، تهران: مؤسسه مدارس یادگیرنده مرآت.
نجفی پازوکی، معصومه (۱۳۹۵). سواد خواندن، آموزش درک خوانداری، چاپ دوم، تهران: انتشارات مدرسه.
هاشمی‌نسب، صدیقه (۱۳۷۱). کودکان و ادبیات رسمی ایران، تهران: سروش.
محبتی، مهدی (۱۳۹۵). حکایات کوتاه سعدی در گلستان، تهران: نشریه سعدی‌شناسی.
مشتاق مهر، رحمان؛ و بافکر، سردار (۱۳۹۴). شاخص‌های محتوایی و صوری ادبیات تعلیمی، پژوهش‌نامه ادبیات تعلیمی، دوره هفتم، شماره ۲۶،  ۱ و ۲۸.
Condon,Bill,Kelly-Riley,Diane(2012).The Hand Book of writing Assessment, Utah State University Press
R.Neal,Michael, J.Selfe, Richard (2009).Writing Assessment and Rovolution in Digital Texts and Technologies