تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبود یادگیری دانش‌آموزان بر اساس آزمون پرلز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور.

2 کارشناس ارشد ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبود نمرات دانش‌آموزان در آزمون جهانی پرلز انجام شده است. هدف اصلی این تحقیق ارتقای سطح ادبی و اخلاقی دانش‌آموزان و همچنین بهبود نتایج آزمون پرلز است. این مطالعه به روش ترکیبی نظری و میدانی انجام شده و شامل دو گروه آزمایش و گواه است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌هایی استفاده شده که سؤال‌های آنها مطابق با آزمون پرلز و بر اساس چهار مهارت خواندن طراحی شده‌اند. جامعة آماری شامل ۳۲۷ نفر دانش‌آموز دختر پایة نهم از سه دبیرستان در شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش بازنویسی و بازآفرینی حکایت‌های گلستان سعدی تأثیر مثبت و معناداری بر توانایی پاسخگویی دانش‌آموزان به سؤال‌های آزمون پرلز دارد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این روش آموزشی می‌تواند در ارتقای مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات