1
گروه ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2
کارشناس ارشد ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
10.48310/rpllp.2025.17523.1166
چکیده
جاهدف اصلی این تحقیق ارتقای سطح ادبی و اخلاقی دانشآموزان و همچنین بهبود نتایج آزمون پرلز است که در سالهای اخیر با سیر نزولی مواجه بوده است. این مطالعه به روش ترکیبی نظری و میدانی انجام شده و شامل دو گروه آزمایشی و گواه است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههایی استفاده شده که سؤالهای آنها مطابق با آزمون پرلز و بر اساس چهار مهارت خواندن طراحی شدهاند. جامعة آماری شامل ۳۲۷ نفر دانشآموز دختر پایة نهم از دبیرستانهای وحدت، هاجر و خواجه عبدالله انصاری در شهر تهران بوده است. از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شده و گروه آزمایش شامل ۹۰ دانشآموز از دبیرستان خواجه عبدالله انصاری و گروه گواه شامل ۱۸۰ دانشآموز از دبیرستانهای وحدت و هاجر انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اکسل انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش بازنویسی و بازآفرینی حکایتهای گلستان سعدی تأثیر مثبت و معناداری بر توانایی پاسخگویی دانشآموزان به سؤالهای آزمون پرلز دارد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این روش آموزشی میتواند در ارتقای مهارتهای خواندن دانشآموزان مؤثر باشد.
yosef, یوسف و نجفی, نیره . (1404). تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبودیادگیری دانشآموزان براساس آزمون جهانی پرلز. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(1), -. doi: 10.48310/rpllp.2025.17523.1166
MLA
yosef, یوسف , و نجفی, نیره . "تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبودیادگیری دانشآموزان براساس آزمون جهانی پرلز", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6, 1, 1404, -. doi: 10.48310/rpllp.2025.17523.1166
HARVARD
yosef, یوسف, نجفی, نیره. (1404). 'تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبودیادگیری دانشآموزان براساس آزمون جهانی پرلز', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(1), pp. -. doi: 10.48310/rpllp.2025.17523.1166
CHICAGO
یوسف yosef و نیره نجفی, "تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبودیادگیری دانشآموزان براساس آزمون جهانی پرلز," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6 1 (1404): -, doi: 10.48310/rpllp.2025.17523.1166
VANCOUVER
yosef, یوسف, نجفی, نیره. تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبودیادگیری دانشآموزان براساس آزمون جهانی پرلز. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1404; 6(1): -. doi: 10.48310/rpllp.2025.17523.1166