تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبودیادگیری دانش‌آموزان براساس آزمون جهانی پرلز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.48310/rpllp.2025.17523.1166

چکیده

جاهدف اصلی این تحقیق ارتقای سطح ادبی و اخلاقی دانش‌آموزان و همچنین بهبود نتایج آزمون پرلز است که در سال‌های اخیر با سیر نزولی مواجه بوده است. این مطالعه به روش ترکیبی نظری و میدانی انجام شده و شامل دو گروه آزمایشی و گواه است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌هایی استفاده شده که سؤال‌های آنها مطابق با آزمون پرلز و بر اساس چهار مهارت خواندن طراحی شده‌اند. جامعة آماری شامل ۳۲۷ نفر دانش‌آموز دختر پایة نهم از دبیرستان‌های وحدت، هاجر و خواجه عبدالله انصاری در شهر تهران بوده است. از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده و گروه آزمایش شامل ۹۰ دانش‌آموز از دبیرستان خواجه عبدالله انصاری و گروه گواه شامل ۱۸۰ دانش‌آموز از دبیرستان‌های وحدت و هاجر انتخاب شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش بازنویسی و بازآفرینی حکایت‌های گلستان سعدی تأثیر مثبت و معناداری بر توانایی پاسخگویی دانش‌آموزان به سؤال‌های آزمون پرلز دارد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این روش آموزشی می‌تواند در ارتقای مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات