پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان مناسب بودن تصاویر کتاب فارسی پایۀ اوّل دبستان و شناسایی نقاط قوت و ضعف تصویرگری این کتاب انجام شده است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد ارزشیابی، و جامعه مورد مطالعه کلیّة معلّمان پایة اوّل ابتدایی کشور و نیز تصویرگران کتاب کودک و متخصصان روانشناسی تربیتی بوده است. 720 معلّم اوّل ابتدایی استانهای تهران، خوزستان، زنجان، کرمانشاه و یزد به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین از نظرات تصویرگران کتاب کودک و متخصصان روانشناسی تربیتی در ارزشیابی تصاویر استفاده شد. گردآوری دادهها ازطریق پرسشنامه محققساخته به تفکیک معلّمان، متخصصان روانشناسی تربیتی و تصویرگران کتاب کودک انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش هولستی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با این که کتاب فارسی، نوآوریهایی نسبت به کتاب قبل دارد، اما اشکالاتی فنی و آموزشی بر آن وارد است و میتوان گفت مسألهدارترین مقوله یا عنصر کتاب فارسی اول دبستان، تصاویر آن است.
قمرى, حیدر و عبداللهی, حسین . (1404). ارزشیابی تصاویر کتاب درسی فارسی اوّل دبستان. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(2), -. doi: 10.48310/rpllp.2025.18203.1187
MLA
قمرى, حیدر , و عبداللهی, حسین . "ارزشیابی تصاویر کتاب درسی فارسی اوّل دبستان", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6, 2, 1404, -. doi: 10.48310/rpllp.2025.18203.1187
HARVARD
قمرى, حیدر, عبداللهی, حسین. (1404). 'ارزشیابی تصاویر کتاب درسی فارسی اوّل دبستان', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(2), pp. -. doi: 10.48310/rpllp.2025.18203.1187
CHICAGO
حیدر قمرى و حسین عبداللهی, "ارزشیابی تصاویر کتاب درسی فارسی اوّل دبستان," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6 2 (1404): -, doi: 10.48310/rpllp.2025.18203.1187
VANCOUVER
قمرى, حیدر, عبداللهی, حسین. ارزشیابی تصاویر کتاب درسی فارسی اوّل دبستان. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1404; 6(2): -. doi: 10.48310/rpllp.2025.18203.1187