ارزشیابی تصاویر کتاب درسی فارسی اوّل دبستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان مناسب بودن تصاویر کتاب فارسی پایۀ اوّل دبستان و شناسایی نقاط قوت و ضعف تصویرگری این کتاب انجام شده است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد ارزشیابی، و جامعه مورد مطالعه کلیّة معلّمان پایة اوّل ابتدایی کشور و نیز تصویرگران کتاب کودک و متخصصان روا‌‌‌ن‌شناسی تربیتی بوده است. 720 معلّم اوّل ابتدایی استان‌های تهران، خوزستان، زنجان، کرمانشاه و یزد به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. هم‌چنین از نظرات تصویرگران کتاب کودک و متخصصان روان‌شناسی تربیتی در ارزشیابی تصاویر استفاده شد. گردآوری داده‌ها ازطریق پرسشنامه محقق‌ساخته به تفکیک معلّمان، متخصصان روان‌شناسی تربیتی و تصویرگران کتاب کودک انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی از روش هولستی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با این که کتاب فارسی، نوآوری‌هایی نسبت به کتاب قبل دارد، اما اشکالاتی فنی و آموزشی بر آن وارد است و می‌توان گفت مسأله‌دارترین مقوله یا عنصر کتاب فارسی اول دبستان، تصاویر آن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات