بررسی اختلالات خواندن و نوشتن دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی با رویکرد توسعة حرفه‌ای (مطالعة موردی شهرستان مارگون)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دبیر آموزش و پرورش

چکیده

زمینه و هدف: اختلالات یادگیری مقوله‌ای است که درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان از دوران ابتدایی تا متوسطه را در برمی‌‌گیرد. اختلال خواندن و نوشتن از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع اختلالات یادگیری است. روش بررسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع زمینه‌ای است. جامعۀ آماری این پژوهش دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول شهرستان مارگون است. این پژوهش از طریق نمونه‌گیری خوشه-ای از بین 19 مدرسه 120 نفر انتخاب شده‌است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامۀ پردازش شناختی و تدوین فرم کوتاه پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب و تنیدگی و سنجش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از طریق سنجش میزان معدل دو سال اخیر دانش‌آموزان است. به منظور تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش از نرم‌افزارspss استفاده‌شده‌است.یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌‌دهد میانگین و خطای استاندارد کل هریک از ابعاد پردازش اطلاعات در اختلال خواندن دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی مارگون از 75/25 تا 98/25 است. تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول با اختلال خواندن در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون وجود دارد. میانگین و خطای استاندارد کل هریک از ابعاد پردازش اطلاعات در اختلال نوشتن دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون از 80/24 تا 92/38 است. تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ اول با اختلال نوشتن در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد میانگین متغیرهای، اضطراب، افسردگی و استرس برای دانش‌آموزان دختر به ترتیب، اضطراب 22/1، افسردگی 08/1 و استرس 18/1 و برای دانش‌آموزان پسر به ترتیب اضطراب 16/1، افسردگی 14/1 و استرس 17/1 است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات