زمینه و هدف: اختلالات یادگیری مقولهای است که درصد قابل توجهی از دانشآموزان از دوران ابتدایی تا متوسطه را در برمیگیرد. اختلال خواندن و نوشتن از مهمترین و رایجترین انواع اختلالات یادگیری است. روش بررسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع زمینهای است. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول شهرستان مارگون است. این پژوهش از طریق نمونهگیری خوشه-ای از بین 19 مدرسه 120 نفر انتخاب شدهاست. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ پردازش شناختی و تدوین فرم کوتاه پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب و تنیدگی و سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از طریق سنجش میزان معدل دو سال اخیر دانشآموزان است. به منظور تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از نرمافزارspss استفادهشدهاست.یافتهها: یافتهها نشان میدهد میانگین و خطای استاندارد کل هریک از ابعاد پردازش اطلاعات در اختلال خواندن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی مارگون از 75/25 تا 98/25 است. تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول با اختلال خواندن در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون وجود دارد. میانگین و خطای استاندارد کل هریک از ابعاد پردازش اطلاعات در اختلال نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون از 80/24 تا 92/38 است. تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول با اختلال نوشتن در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میانگین متغیرهای، اضطراب، افسردگی و استرس برای دانشآموزان دختر به ترتیب، اضطراب 22/1، افسردگی 08/1 و استرس 18/1 و برای دانشآموزان پسر به ترتیب اضطراب 16/1، افسردگی 14/1 و استرس 17/1 است.
بازوند, علی و مختاری فر, فرشاد . (1404). بررسی اختلالات خواندن و نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی با رویکرد توسعة حرفهای (مطالعة موردی شهرستان مارگون). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(2), -. doi: 10.48310/rpllp.2025.18258.1190
MLA
بازوند, علی , و مختاری فر, فرشاد . "بررسی اختلالات خواندن و نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی با رویکرد توسعة حرفهای (مطالعة موردی شهرستان مارگون)", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6, 2, 1404, -. doi: 10.48310/rpllp.2025.18258.1190
HARVARD
بازوند, علی, مختاری فر, فرشاد. (1404). 'بررسی اختلالات خواندن و نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی با رویکرد توسعة حرفهای (مطالعة موردی شهرستان مارگون)', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(2), pp. -. doi: 10.48310/rpllp.2025.18258.1190
CHICAGO
علی بازوند و فرشاد مختاری فر, "بررسی اختلالات خواندن و نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی با رویکرد توسعة حرفهای (مطالعة موردی شهرستان مارگون)," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6 2 (1404): -, doi: 10.48310/rpllp.2025.18258.1190
VANCOUVER
بازوند, علی, مختاری فر, فرشاد. بررسی اختلالات خواندن و نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی با رویکرد توسعة حرفهای (مطالعة موردی شهرستان مارگون). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1404; 6(2): -. doi: 10.48310/rpllp.2025.18258.1190