از اهداف کلیدی ساحت تربیتی و سیاسی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش توجه به ادبیات پایداری است که خوشبختانه متون مرتبط با آن بهمنظور فراهمآوردن زمینههای آموزشی و تربیتی در کتب درسی از جمله کتاب هفتم آموزش متوسطه فراهم آمده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و با هدف شناسایی میزان توجه به مؤلفههای ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم به تحلیل مؤلفههایی همچون طرح مذهبی، نمادهای دینی و مذهبی، عشق به مردم، وطندوستی، حفظ میهن، امید به آینده و مدح آزادی و آزادگی و ذکر خاطرات انقلاب و دفاع مقدس پرداخته شده است. این بررسی نشان میدهد که در محتوای کتابهای درسی، طرح مذهبی و نمادهای دینی بهطور قابلتوجهی بیشتر از سایر مؤلفهها مورد تأکید قرار گرفتهاند. در مقابل، به مؤلفههایی نظیر مدح آزادی و آزادگی و ذکر خاطرات انقلاب و دفاع مقدس به میزان کمتری توجه شده است. با توجه به اهداف مندرج در اسناد تعلیم و تربیت و اهمیت تأثیرگذاری این مؤلفهها بر جامعه، پیشنهاد میشود که ترکیب این مؤلفهها مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد تا بتوان به توازن بهتری در این اثر دست یافت.
جامه شورانی, عفت . (1404). تحلیل مؤلفههای ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(3), -. doi: 10.48310/rpllp.2025.17577.1168
MLA
جامه شورانی, عفت . "تحلیل مؤلفههای ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6, 3, 1404, -. doi: 10.48310/rpllp.2025.17577.1168
HARVARD
جامه شورانی, عفت. (1404). 'تحلیل مؤلفههای ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(3), pp. -. doi: 10.48310/rpllp.2025.17577.1168
CHICAGO
عفت جامه شورانی, "تحلیل مؤلفههای ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6 3 (1404): -, doi: 10.48310/rpllp.2025.17577.1168
VANCOUVER
جامه شورانی, عفت. تحلیل مؤلفههای ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1404; 6(3): -. doi: 10.48310/rpllp.2025.17577.1168