تحلیل مؤلفه‌های ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

از اهداف کلیدی ساحت تربیتی و سیاسی در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش توجه به ادبیات پایداری است که خوشبختانه متون مرتبط با آن به‌منظور فراهم‌آوردن زمینه‌های آموزشی و تربیتی در کتب درسی از جمله کتاب هفتم آموزش متوسطه فراهم آمده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و با هدف شناسایی میزان توجه به مؤلفه‌های ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم به تحلیل مؤلفه‌هایی همچون طرح مذهبی، نمادهای دینی و مذهبی، عشق به مردم، وطن‌دوستی، حفظ میهن، امید به آینده و مدح آزادی و آزادگی و ذکر خاطرات انقلاب و دفاع مقدس پرداخته شده است. این بررسی نشان می‌دهد که در محتوای کتاب‌های درسی، طرح مذهبی و نمادهای دینی به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سایر مؤلفه‌ها مورد تأکید قرار گرفته‌اند. در مقابل، به مؤلفه‌هایی نظیر مدح آزادی و آزادگی و ذکر خاطرات انقلاب و دفاع مقدس به میزان کمتری توجه شده است. با توجه به اهداف مندرج در اسناد تعلیم و تربیت و اهمیت تأثیرگذاری این مؤلفه‌ها بر جامعه، پیشنهاد می‌شود که ترکیب این مؤلفه‌ها مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد تا بتوان به توازن بهتری در این اثر دست یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات