گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
10.48310/rpllp.2025.19660.1234
چکیده
پیشینه و اهداف: سابقه بهره گیری سخنوران پارسی از قرآن و حدیث به نیمه قرن سوم هجری می رسد. دوره ای که شعر در خدمت تبلیغ دینی قرار می گیرد و بستری برای ترویج اخلاق و اندکی بعد جلوه گاه عرفان و تصوف می شود. در این دوره استفاده از قرآن و حدیث به عنوان خاستگاه این مفاهیم در شعر و ادب پارسی گسترش می یابد. انوری در سده ششم هجری می زیست و در آثارش علاوه بر علوم متداول زمان خود از آیات و احادیث و قصص و تمثیلات استفاده می کرد.در این پژوهش کوشیده ایم، شیوه ها و شگردهای انوری را در استفاده ازآموزه های قرآن و حدیث در قطعاتش نشان دهیم .روش ها:داده های این پژوهش با شیوة کتابخانه ای به دست آمده و با روش کیفی توصیف شده است.یافته ها: در این بررسی این نتیجه حاصل شد که انوری در بهره گیری از آیات و احادیث اولاً اعتدال دارد، ثانیاً از آیات واحادیث هم برای تقویت مفاهیم و هم برای مزین کردن سخن خود استفاده کرده است. نتیجه گیری: با وجود اشراف انوری بر علوم قرآن وحدیث بهره مندی او از آیات قرآن کریم در قطعاتش بیش از احادیث است. اقتباس بیشترین نمود وتضمین کمترین نمود را در قطعات وی دارد.همچنین انوری با استفاده از آموزه های قرآن وحدیث علاوه بر تشبیه و توصیف ممدوح، نابسامانی های جامعه را در قالب طنز به تصویر کشیده است. آفرینش مضامین نو وخیال انگیز از لابه لای آیات و احادیث نیز در خور تأمل است.
عسکری, زهرا و عقدائی, تورج . (1404). آموزه های آیات و احادیث در قطعات انوری. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(1), 115-138. doi: 10.48310/rpllp.2025.19660.1234
MLA
عسکری, زهرا , و عقدائی, تورج . "آموزه های آیات و احادیث در قطعات انوری", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6, 1, 1404, 115-138. doi: 10.48310/rpllp.2025.19660.1234
HARVARD
عسکری, زهرا, عقدائی, تورج. (1404). 'آموزه های آیات و احادیث در قطعات انوری', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6(1), pp. 115-138. doi: 10.48310/rpllp.2025.19660.1234
CHICAGO
زهرا عسکری و تورج عقدائی, "آموزه های آیات و احادیث در قطعات انوری," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 6 1 (1404): 115-138, doi: 10.48310/rpllp.2025.19660.1234
VANCOUVER
عسکری, زهرا, عقدائی, تورج. آموزه های آیات و احادیث در قطعات انوری. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1404; 6(1): 115-138. doi: 10.48310/rpllp.2025.19660.1234