تأثیر روش‌های قصه‌گویی و بازی بر کاهش اختلال دیکته‌نویسی دانش‌آموزان پایه ی دوم دبستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، ابواب جمعی آموزش و پرورش فارس

چکیده

هدف پژوهش شناسایی تاثیر روش‌های قصه‌گویی و بازی برکاهش اختلال دیکته‌نویسی دانش‌آموزان دختر پایه دوم ابتدایی بود.پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دارای اختلال دیکته نویسی در پایه دوم ابتدایی شهر مرودشت (70 نفر) بود.از این میان تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در گروه های آزمایشی و کنترل به طور تصادفی گماشته شدند.برای جمع آوری داده ها ازآزمون تحلیل دیکته نویسی، آزمون هوش استنفورد – بینه، مصاحبه بالینی و مشاهده دفتر دیکته استفاده شد.گروه‌های آزمایشی برنامه مداخله‌ای شامل هشت جلسه آموزشی 60 دقیقه‌ای را دریافت کردند.گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند.داده‌های بدست آمده با استفاده ازآزمون کوواریانس تک متغیره تجزیه وتحلیل شد.یافته‌ها نشان داد بعد از کنترل اثرات پیش آزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات سه گروه آزمایش وکنترل، در نمره کل متغیر اختلال دیکته نویسی(99/ 24 =F و 000/0Sig = ) وجود دارد وآموزش با روش‌های قصه‌گویی و بازی در بهبود اختلال دیکته نویسی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی موثر است.معلمان می توانند برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان در دیکته‌نویسی از بسته تدوین شده استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات