تأثیر فناوری‌های نوین در آموزش علوم انسانی (مطالعه موردی: داستان حسنک وزیر، تاریخ بیهقی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.48310/rpllp.2025.20670.1270

چکیده

چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر فناوری‌های نوین در آموزش علوم انسانی است. با مطالعه درباره متون علمی و بخصوص داستان «حسنک وزیر» تاریخ بیهقی، نقش ابزارهایی مانند آمــوزش چندرسانه‌ای‌ تعاملی در پیشرفت آموزشی دانش‌آموزان نمایان‌تر می‌شود. آموزش به‌صورت شبکة درهم تنینده‌ای در فرآیند یادگیری و آموزش واژگان، عبارت‌ها، جمله‌ها، تکیه‌کلام‌ها و سایر ابزارهای زبانی پارسی، به عنوان سازه‌ای برتر شناخته می‌شود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ نوع، توصیفی ـ تحلیلی است. فناوری‌های دیجیتال فرصت مناسبی را در اختیار آموزش و فرایند یاددهی قرار می‌دهند تا هم بتوان انگیزه‌های مؤثری را در دانش‌آموزان ایجاد کرد و هم مهارت‌های مختلفی را در آنان پرورش داد. آموزش چندرسانه‌ای‌ تعاملی می‌تواند مکملی در کنار آموزش‌های سنتی یا مدرنیزه‌شدة کنونی به شمار رفته، یاددهی و یادگیری دانش و مهارت‌های امروزین را نوین‌تر و کارآمدتر کند. واژگان کلیدی این پژوهش عبارتند از: فناوری های نوین، چندرسانه‌ای‌ تعاملی، آموزش، علوم انسانی، حسنک وزیر.

کلیدواژه‌ها

موضوعات