تأثیر فناوری‌های نوین در آموزش علوم انسانی (مطالعه موردی: داستان حسنک وزیر، تاریخ بیهقی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر فناوری‌های نوین در آموزش علوم انسانی است. با مطالعه درباره متون علمی و بخصوص داستان «حسنک وزیر» تاریخ بیهقی، نقش ابزارهایی مانند آمــوزش چندرسانه‌ای‌ تعاملی در پیشرفت آموزشی دانش‌آموزان نمایان‌تر می‌شود. آموزش به‌صورت شبکة درهم تنینده‌ای در فرآیند یادگیری و آموزش واژگان، عبارت‌ها، جمله‌ها، تکیه‌کلام‌ها و سایر ابزارهای زبانی پارسی، به عنوان سازه‌ای برتر شناخته می‌شود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ نوع، توصیفی ـ تحلیلی است. فناوری‌های دیجیتال فرصت مناسبی را در اختیار آموزش و فرایند یاددهی قرار می‌دهند تا هم بتوان انگیزه‌های مؤثری را در دانش‌آموزان ایجاد کرد و هم مهارت‌های مختلفی را در آنان پرورش داد. آموزش چندرسانه‌ای‌ تعاملی می‌تواند مکملی در کنار آموزش‌های سنتی یا مدرنیزه‌شدة کنونی به شمار رفته، یاددهی و یادگیری دانش و مهارت‌های امروزین را نوین‌تر و کارآمدتر کند. واژگان کلیدی این پژوهش عبارتند از: فناوری های نوین، چندرسانه‌ای‌ تعاملی، آموزش، علوم انسانی، حسنک وزیر.

کلیدواژه‌ها

موضوعات