تدوین بسته قصه گویی مبتنی بر قصه های کهن و تأثیر آن بر مهارت های شناختی و اجتماعی کودکان دیرآموز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته‌ای از قصه‌گویی مبتنی بر قصه‌های کهن و بررسی تأثیر آن بر مهارت‌های شناختی و اجتماعی کودکان دیرآموز انجام شد. این مطالعه با رویکرد آمیخته صورت گرفت؛ در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با ۱۰ نفر از اساتید روان‌شناسی و متخصصان ادبیات کودک استفاده شد و در بخش کمی، ۳۰ دانش‌آموز دیرآموز ابتدایی در شهرستان جهرم به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون شرکت کردند. آموزش بسته قصه‌گویی طی ۳۰ جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل آزمون هوش وکسلر ۵ (WISC-V) و پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. در بخش کیفی، مضامین اصلی و فرعی مرتبط با رشد مهارت‌های کلامی، شناختی و اجتماعی استخراج شد. یافته‌ها نشان داد آموزش بسته قصه‌گویی بر بهبود خرده‌مقیاس‌های مهارت‌های شناختی (درک مطلب کلامی، استدلال، حافظه فعال، سرعت پردازش) و مهارت‌های اجتماعی (خودکنترلی، همدلی، ابراز وجود، همکاری) اثر معناداری دارد. در نتیجه، بسته قصه‌گویی مبتنی بر قصه‌های کهن می‌تواند رویکردی مؤثر برای ارتقای توانایی‌های شناختی و اجتماعی کودکان دیرآموز در دوره ابتدایی باشد.

کلیدواژه‌ها


Barry, L. M., & Burlew, S. B. (2019). Using social stories to teach children’s choice and play skills to autism. Focus on autism and Other Developmental Disabilities, 19(1), 45-51.
Singh, R. (2024). Intellectual Ability and Subjective Well-Being of Slow Learner: A Case Study with Academic and Behavioral Intervention. International Journal of Indian Psychology, 12(2), 3036-3045. DIP:18.01.266.20241202, DOI:10.25215/1202.266
Nareshkannan, J., & Shelvam, P. (2021). Effect of physical exercises on flexibility and reaction time among special children. Int J Phys Educ Sports Health. 2021;8(3):236–8.
Lee, S.Y., & Cheon, K.A. (2024). Epidemiology and Diagnosis of Slow Learners (Borderline Intellectual Functioning). Soa Chongsonyon Chongsin Uihak. 2024 Jul 1;35(3):175-180. doi: 10.5765/jkacap.240010. PMID: 38966197; PMCID: PMC11220481.
Matthys, W., & Schutter, D. (2022). Improving our understanding of impaired social problem-solving in children and adolescents with conduct problems: implications for cognitive behavioral therapy. Clin Child Fam Psychol Rev 2022; 25(3): 552-72.
Ma, Y., Wang, L., Li, M., & Wang, T. (2019). Meta-analysis of the effects of exercise programs in improving the balance ability of children with intellectual disabilities. J Intell Dev Disabil. 2019;45(2):144–54.
Wergeland, G., Riise, E.N., & Ost, L. (2021). Cognitive behavior therapy for internalizing disorders in children and adolescents in routine clinical care: A systematic review and meta-analysis. Clin Psychol Rev 2021; 83: 1-10.
Davey, C.G., & McGorry, P.D. (5019). Early intervention for depression in young people: a blind spot in mental health care. Psychiatry 2019; 6(3): 267-72.
Lorfino, F., Scott, E.M., Carpenter, J.S., Cross, S., & Hermens, D.F. (2019). Clinical stage transitions in person aged 12 to 25years presenting to early intervention mental health services with anxiety, mood and psychotic disorders. Original Investigation 2019; 76(11): 1167-75.
Heemskerk, C. H. H. M., & Roebers, C. M. (2024). Speed and Accuracy Training Affects Young Children’s Cognitive Control. Journal of Cognition and Development, 25(5), 643–666. https://doi.org/10.1080/15248372.2024.2363190
Membride, H. (2019). Mental health: early intervention and prevention in children and young people. Br J Nurs, 25(10): 552-7.
Rezaei, F., Havad Motab, M., and Jouli, Z. (2014). The effectiveness of combining movement and storytelling on motor skills and anxiety in children with developmental coordination disorder during quarantine. Motor Behavior, Volume 14, Issue 48, 83-104.
Bagherian, H., Zare, A., and Golmohammadian, M. (2019). The effectiveness of storytelling in teaching social intelligence to preschool children in Kermanshah city. Library and Information, 23(4 (92 consecutive), 172-155.
Caroline, B., Jørgensen, T., Behrmann, B., Kristin, A., & Pettersen, A. (2023). Narrative therapy with children: A qualitative interview study with Danish therapists about the application of narrative practices. https://doi.org/10.1002/capr.12656
Daub, A., & Huber, T. (2020). Effectiveness of Social Stories on Social Skills for Elementary-Aged Students with Autism: A Literature Review. International Journal of Education, 12(4), 13-37. DOI: https://doi.org/10.5296/ije.v12i4.17759
Brown, D. (2019). Art therapies. 1 rd ed. Translator: Vahabi M. Tehran: Jeihon
Morgan, A. (2020). What is narrative therapy. Adelaide: Dulwich centre publication.
Ramezani Lashkariani, S. , Rezaei Tarazooj, S. and Salimi, M. (2020). A Comparative Study of Lifestyle and Cognitive-Emotional Regulation in Mothers of Children with Learning Disabilities and Mothers of Typically Developing Children. Transactions on Data Analysis in Social Science2(2), 81-88. doi: 10.47176/TDASS.2020.81
Doostdar Toosi, M. S. , Mirzaei, S. H. and Iranmanesh, A. (2024). A Comparative Study on the Effectiveness of Storytelling-Based Positive Self-Talk Training and Child-Centered Mindfulness on the Psychological Well-Being of Children with Cancer. Transactions on Data Analysis in Social Science6(1), 59-67. doi: 10.47176/TDASS.2024.59
Gharati M, Kashani Vahid L, Asaseh M. (2024). Develop a structural model of happiness of mothers with children with intellectual disabilities based on psychological capital with the mediation of cognitive flexibility and emotional regulation. Journal of Psychological Science23(133), 251-266. doi:10.52547/JPS.23.133.251
Gresham‚ F. M. & Elliot‚ S. N. (1990). Social skills rating system manual. Circle Pines‚ MN: American Guidance Service.
Lawshe, C. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570. 1975.tb01393. x.
Camilleri, L.J., Maras, K., & Brosnan, M. (2022). Autism Spectrum Disorder and Social Story Research: A Scoping Study, Peer-Reviewed Literature Reviews. Rev J Autism Dev Disord, 9,21–38. https://doi.org/10.1007/s40489-020-00235-6
Niazmand, M. (2014) The effectiveness of storytelling on reducing anxiety sensitivity and improving cognitive performance of sixth grade students with dyslexia. Monthly Education, 43(5), 24-36.
Azimi, M.H., and Arvand, S. (2014). Investigating the effectiveness of storytelling on improving the mental health of children aged 4 to 10. Journal of New Strategies in Psychology and Educational Sciences, Volume 4, Number 9
Baldiwala, J., & Kanakia, T. (2021). Using narrative therapy with children experiencing developmental disabilities and their families in India: A qualitative study. Journal of Child Health Care, 1- 12, 307– 318. https://doi.org/10.1177/13674 93521 1014739
Shoshani, A., Braverman, S., & Meirow, G. (2021). Video games and close relations: Attachment and empathy as predictors of children’s and adolescents’ video game social play and socio-emotional functioning. Computers in Human Behavior, 114, 106578.
Vahedi, Mehdi, Qoltash, Abbas, and Charkh Abi, Parisa. (2019). The effect of teaching science concepts through storytelling on social skills and verbal intelligence of bilingual preschoolers. The Culture of Counseling and Psychotherapy (Cultural Culture), 10, 81-110.