استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
اگر بخواهیم عناصر ششگانۀ شعر (زبان، عاطفه، موسیقی، پیام، ساختمان و تخیل) را برای سرودههای مخصوص کودک و نوجوان اولویتبندی کنیم، بیگمان عنصر موسیقی رتبة اول را حایز خواهد شد؛ چراکه عنصر یادشده اثرگذارترین عنصر بر روان کودک و نوجوان است. برگشت قافیه در شعر، گوش کودک و نوجوان را تحریک میکند و باعث التذاذ او میشود. برای او شعر بودن کلام با قافیهداشتن مشخص میشود. ردیف هم در افزایش موسیقی شعر کودک و نوجوان تأثیر فوقالعادهای دارد. این پژوهش بر آن است موسیقی کناری را در کتاب فارسی اول دبستان که از حیث آشنایی رسمی کودک با عالم شعر و شاعری اهمیت زیادی دارد، بررسی کند و به محاسن و معایب بهکارگیری موسیقی کناری (قافیه و ردیف) در این کتاب بپردازد. روش پژوهش حاضر تحلیلی است و نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که اشعار این کتاب از حیث انتخاب بعضی از قافیههای غنی، انتخاب ردیف ترکیبی و تخفیفی، نوآوری در آوردن ردیف، آوردن قافیة محجوب، تکرار در محل قافیه و آوردن قافیة بدیعی، دارای حسن است و بهدلیل انتخاب بعضی از قافیههای فقیر و عدم انتخاب واژههای قافیهای که واجد بداهت و تازگی باشند، کاستی و عیب دارد.
نوری, محمد علی . (1398). بررسی موسیقی کناری در اشعار فارسی اول ابتدایی از حیث معیارهای ادبیات کودک. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1(1), 79-94.
MLA
نوری, محمد علی . "بررسی موسیقی کناری در اشعار فارسی اول ابتدایی از حیث معیارهای ادبیات کودک", پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1, 1, 1398, 79-94.
HARVARD
نوری, محمد علی. (1398). 'بررسی موسیقی کناری در اشعار فارسی اول ابتدایی از حیث معیارهای ادبیات کودک', پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1(1), pp. 79-94.
CHICAGO
محمد علی نوری, "بررسی موسیقی کناری در اشعار فارسی اول ابتدایی از حیث معیارهای ادبیات کودک," پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1 1 (1398): 79-94,
VANCOUVER
نوری, محمد علی. بررسی موسیقی کناری در اشعار فارسی اول ابتدایی از حیث معیارهای ادبیات کودک. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی, 1398; 1(1): 79-94.