The Impact of the "Cause and Effect" Strategy on Improving Reading Skills in Beginner Non-Persian Learners at Al-Mustafa International University

Document Type : Original Article

Authors

1 پل کریمخان اول ایرانشهر شمالی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ف ط 5 گروه زبانهای خارجی

2 MA Student of Teaching Persian to Non Persian Speakers at Allameh Tabatabaee University

3 Associate Professor of Linguistics,Allameh Tabatabae'i University,Tehran,Iran

Abstract

Reading is one of the essential skills that non-Persian learners must acquire. This study examines the impact of the "Cause and Effect" strategy on enhancing the reading skills of beginner non-Persian learners at Al-Mustafa International University. This strategy helps learners recognize logical relationships between sentences and concepts, thereby strengthening analytical thinking and text comprehension.This research employed an experimental-interventional design using a randomized controlled trial (RCT) methodology. A total of 50 beginner Persian learners were randomly assigned to either the experimental or control group. The experimental group received an eight-week structured intervention focusing on the "Cause and Effect" strategy. Pre-test and post-test assessments were conducted using the standard reading comprehension test developed by the International Center for Persian Language Education (ICLPE) at Allameh Tabatabaee University.The results of the covariance analysis (ANCOVA) indicated that applying the "Cause and Effect" strategy significantly improved the overall reading skill scores. Notable progress was observed in general text comprehension, practical text comprehension, specialized texts, and information matching. However, no significant improvement was found in concept analysis, inference, and text completion. These findings suggest that this strategy can be an effective pedagogical approach in teaching Persian reading skills to non-Persian learners.

Keywords

Main Subjects


احمدی، حمیرا، محمودی، عثمان، صالح، جبار، و کریمیان‌پور، غفار (1393). مقایسه اختلال‌های خواندن در بین دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانه. سلامت روان کودک، 1(1)، 27-36.
احمدی جعفری، منصوره (1399). مبانی نظری مهارت‌های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان. مطالعات آموزش بین‌المللی زبان فارسی، 6 (10)، 59-76.
تهوری، زهرا، سعیدی، زری (1399). سبک‌های یادگیری و مهارت خواندن فارسی‌آموزان غیر فارسی زبان سطح پیشرفته، نشریه مطالعات آموزش زبان فارسی،  6 (11)، 94-75.
حقانی، مستانه (1383). به‌کارگیری آموزش راهبردهای خواندن در قدریس این مهارت. متن پژوهی ادبی، 7 (20)، 134-100.
جمال‌الدین، فرانک. کامیابی گل، عطیه و تفضلی، دارا (1401). تحلیل نظام‌مند پژوهش‌های آموزش و یادگیری زبان به کمک فناوری در ایران. پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، 11(24)، 45-60.
زرین فرد، شکیبا؛ رحیمی، مهرک و محسنی، احمد (1399). بررسی تأثیر کلاس معکوس بر مهارت خواندن زبان انگلیسی. نشریه علمی فناوری آموزش، 14(3)، .551-537.
شکری، یدالله، نقش‌بندی، شهرام، اسماعیلی، عصمت؛ و استادزاده، زهرا (1396). مهارت درک خواندن فارسی‌آموزان غیرایرانی: مطالعة تأثیر کاربرد متون ساده‌شدة گلستان بر آن. پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، 6(1)، .152-135.
طباطبایی، عزت (1391). ارزیابی مهارت خواندن. همایش میان رشته‌ای آموزش و یادگیری زبان.
قنسولی هزاره، بهزاد؛ و الهی، مجید (1389). اعتبارسنجی پرسش‌نامه منبع کنترل و بررسی ارتباط آن با پیشرفت زبان انگلیسی عمومی (مقاله علمی وزارت علوم). مهارت‌آموزش زبان، 2 (1) 143-118.
صحرائی، رضا مراد، حسینی، زهراسادات؛ و صدیقی فر، زهره (1400). تأثیر نقشه مفهومی بر تقویت مهارت خواندن و انگیزه فارسی‌آموزان خارجی. زبان‌پژوهی ،13 (41) 135-107.
صحرایی، رضامراد، و عبداللهی پارسا، طاهره (1403). بررسی روند رشد ساخت فعل در نوشته‌های فارسی‌آموزان کره‌ای (سطح پایه و میانی) بر اساس رویکرد کاربردبنیان. پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، 13(2)، 10-25.
 
Ashley M. Hoover .2009.An Investigation of Teaching Cause and EffectTeachnique.Sierra Nevada College: unpublished master degree.
Chen, C.-C., & Wu, Y.-H. (2023). The Effects of Extensive Reading on Vocabulary Acquisition and Reading Fluency of EFL Learners. TESOL Quarterly, 57(2), 374-395.
Cheng, X., & Li, S. (2023). The impact of explicit text structure instruction on L2 learners' reading comprehension: A meta-analysis. Reading in a Foreign Language, 36(2), 1-23.
Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. Cambridge University Press.
Wang, Q., & Liu, X. (2023). The impact of digital storytelling on L2 learners' reading motivation and engagement: A case study in a Chinese EFL context. Journal of Second Language Learning, 12(2), 187-212.