Educational and elite education teachings from the perspective of Shams Tabrizi

Document Type : Original Article

Authors

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

2 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

Abstract

The autocratic educational model and strictness in education, although they make resistant people into superior positions, make the weak suffer failure or harmful consequences. As a spiritual educator, Shams Tabrizi believes that the best method of education for special people who have the necessary talent is a strict model, because rebirth requires going through the pain of childbirth and internal filth will not be eradicated by taking it easy. In this article, Shams Tabrizi's method is examined and his point of view is criticized and evaluated by examining the methods of education and training according to the new psychology. By using the library method and logical analysis, citing the first-hand sources, it is concluded that the educational model of this mystic has been effective in some cases for special people who had the relevant talent, and although it is not accepted in the new public education, Special training is recommended. She designs three types of schools and three levels of education, which she compiles from the beginning to the final that she knows.

Keywords

Main Subjects


منابع

 افلاکی؛ شمس‌الدین احمد، (1362). مناقب العارفین، تهران: دنیای کتاب.

افلاطون (1355). جمهوری، ترجمه: فواد روحانی؛ تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

اوحدالدین کرمانی1347). مناقب، تصحیح: بدین الزمان فروزانفر، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

زرین‌کوب؛ عبدالحسین (1372). پله پله تا ملاقات خدا، تهران: انتشارات امیر کبیر.

زرکوب شیرازی، معین‌الدین (1350). شیراز نامه، تهران: چاپ اسماعیل واعظ جوادی.

دانش‌فروز، غلامرضا (1378). تذکره شبگرد؛ ارومیه:‌ادیبان.

سپهسالار، فریدون بن احمد (1385). رساله سپهسالار، تصحیح: افشین وفایی، تهران: سخن.
سلطان ولد (1315). ولد نامه، تصحیح: جلال الدین همایی، تهران: کتابفروشی اقبال.
شمس تبریزی؛ محمد بن علی (1385). مقالات شمس تبریزی، تصحیح: علی موحد،؛ تهران: خوارزمی.
صفا، (1372). تاریخ ادبیات در ایران؛ تهران: انتشارات فردوس.
فرانکلین، لوئیس (1383). مولوی، دیروز و امروز، شرق و غرب، ترجمه: فرهاد فرهمند، تهران: نشر ثالث.
گولپینارلی، عبدالباقی (1363). مولانا جلال‌الدین؛ زندگانی و فلسفه، ترجمه: توفیق سبحانی؛ تهران: مؤسسه مطالعات  فرهنگی.
محقق ترمذی، برهان‌الدین (1369). معارف، تصحیح: فروزانفر، تهران: وزارت فرهنگ.
مولوی، جلال‌الدین محمد (1355). کلیات شمس یا دیوان کبیر، تصحیح: بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیر کبیر.
وفائی محمد، (1375). احوال و آثار اوحد الدین کرمانی، تهران: انتشارات ما.
ناصرالدین صاحب‌الزمانی؛ محمدحسین (1387). خط سوم، تهران: عطایی.
     Baumrind, Diana (2013). Authoritative Parenting revisited: History and Carrent Status: Autjoritative Parvisting: Washcing, DC: American Psychological Associatoin.
      Feist, Jess and G.J.Feist (2006) Theories of personality Boston: MCGraw – Hill
     Wilmshurst, L (2005) Essentisls of Child Psychopahology New Jersey: Johk Wiely esonsInc