Analysis of the components of sustainability literature in the seventh Persian book Based on the Fundamental Transformation of Education document

Document Type : Original Article

Author

Member of the faculty of Farhangian University of Tehran

Abstract

One of the key goals of the educational and political field in the document of the fundamental transformation of education is to pay attention to sustainable literature, which fortunately, related texts have been provided in textbooks, including the seventh book of secondary education, in order to provide educational and educational contexts. The present research, using the content analysis method and with the aim of identifying the level of attention to the components of sustainability literature in the seventh Persian book, analyzes components such as religious design, religious and religious symbols, love for people, patriotism, preserving the homeland, hope for the future, and praising freedom and Freedom has been paid. This study shows that in the content of textbooks, religious design and religious symbols are emphasized significantly more than other components. On the other hand, components such as the praise of freedom and freedom and the call to fight have been paid less attention. Considering the goals listed in the education and training documents and the importance of the impact of these components on the society, it is suggested that the combination of these components be reviewed and revised in order to achieve a better balance in this work.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم
ایمانی، ثریا (۱۴۰۲). تحلیل و بررسی مقوله‌های ادبیات مقاومت در کتب فارسی متوسطه دوم. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، سال ششم شمارۀ ۶۴، صص ۴۴-۵۳.
بیرانوند، نسرین و حسین آریان (۱۳۹۶). جایگاه ادبیات پایداری در کتب فارسی دورۀ متوسطه. فصلنامۀ بهارستان سخن، سال چهاردهم شمارۀ ۵۳، صص ۹۹-۱۲۲.
بهزادی، حسنعلی (۱۴۰۲). نقد و بررسی مؤلفه‌های پایداری در کتاب فارسی دورۀ متوسطه دوم. سیزدهمین همایش ملی متن‌پژوهی ادبی، تهران.
پاشایی، محمدرضا (۱۴۰۱). شناسایی میزان توجه به مؤلفه‌های ادبیات پایداری در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی ایران، سال هفدهم شمارۀ ۶۴.
خرمی رفنی، جواد (۱۳۹۷). بررسی و اهمیت نقش زبان فارسی به‌عنوان زبان مشترک ایرانیان در انسجام و یکپارچگی. سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
خموشی بیگدلی، صفیه و حسن مظاهری (۱۳۸۹). بررسی میزان و توجه به مؤلفه‌های زیست‌محیطی در کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ ادبیات پایداری، سال ۱۲، شمارۀ ۲۳، صص ۶۵-۸۴.
خمینی، روح‌الله (۱۴۰۲). جوانان از دیدگاه امام خمینی (ره). تهران، عروج.
دادور، ابوالقاسم و نسرین مقدم (۱۳۸۸). درآمدی بر ارتباط قهرمانان اسطوره‌ای با هنرهای معاصر. نشریۀ هنرهای زیبا، شمارۀ ۳۹.
زواره، علیرضا (۱۳۹۱). فرهنگ نوین جهادی، تهران: علم نو.
سعیدی، علی مراد (۱۳۴۴). جهاد از منظر قرآن، چهارمحال بختیاری: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس.
سنگری، محمدرضا (۱۳۸۹). ادبیات دفاع مقدس. تهران، صریر.
‏سنگری، محمدرضا (۱۳۸۳). ادبیات پایداری. فصلنامۀ شعر، شمارۀ ۳۹. نیمۀ اول زمستان.
شارع‌پور (۱۳۸۳). جامعه‌شناسی آموزش و پرورش. تهران، سمت.
ششتمدی، علی؛ علی تسنیمی؛ مهیار علوی‌مقدم و آذین حسین‌زاده (۱۴۰۰). بوطیقای روایتِ ادبیات پایداری در کتاب‌های درسی ادبیات دورۀ متوسطۀ ایران. نشریۀ ادبیات پایداری، سال سیزدهم شمارة ۲۴.صص ۸۷-۱۱۰.
شهسواری، غلامرضا و زیبا خوارزمی (۱۳۹۸). مروری بر ادبیات پایداری در کتاب‌های ادبیات دورۀ متوسطه دوم. فصلنامۀ جامع دفاع مقدس، سال چهارم شمارۀ ۱. پیاپی ۵، صص ۶۷-۸۵.
کرمی رجب‌پور، سمیه (۱۴۰۲). مستندات قرآنی و روایی آثار تربیتی و کارکردهای فردی قیام امام حسین (ع) با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری. پژوهش‌نامه مطالعات راهبردی در علوم انسانی و اسلامی، دوره ۵. شمارۀ ۵۸، صص ۱-۱۵.
مرادی، تهمینه (۱۴۰۰). بررسی ادبیات مقامت و شهادت‌طلبی در کتب فارسی متوسطه دوم. پژوهش‌نامه اورمزد، شماره ۵۷، صص ۴-۲۱.
مهرداد گیلگلو، پرویز؛ محمد مهرداد گیلگلو و حمید نصیرزاده (۱۴۰۰). نقش باورهای دینی در دوران دفاع مقدس. چهاردهمین کنفرانس ملی روان‌شناسی. علوم اجتماعی و تربیتی.
میرزایی، مهدی (۱۴۰۰). تحلیل محتوای اشعار کتب درسی فارسی دورۀ ابتدایی با توجه به مؤلفه‌های ادبیات مقاومت، ایثار و پایداری. فصلنامۀ پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی. دورۀ ۲، شمارۀ ۳، صص ۹۴-۱۰۵.
یداللهی، رضا (۱۳۹۹). مبانی و اصول دفاعی جمهوری اسلامی ایران از منظر قرآن. فصلنامۀ مطالعات دفاعی استراتژیک. سال هجدهم شمارۀ ۷۹.
یوسف­زاده، محمدرضا و مرتضی شاه مرادی (۱۳۹۹). ارائۀ مدل برنامۀ درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی - سیاسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان دورۀ متوسطه اول. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. سال پنجم شمارۀ ۱، صص ۱۷۳-۲۰۶.