The Application of Layered Stylistics in Fostering Critical Thinking and Improving Reading Literacy Skills (Based on Teaching the Lesson "Kaveh the Just" Persian Textbook)

Document Type : Original Article

Authors

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Shahid Bahonar University of Kerman.

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman.

Abstract

چکیده
‌‌زمینه و هدف: امروزه سواد خواندن یکی از مهمترین مهارت‌های مورد نیاز برای هر انسانی در هر جامعه‌ای است زیرا که این مهارت، ابزار تفکّر و حلّ مسئله و یادگیری در همۀ زمینه‌هاست. بهبود مهارت سواد خواندن با کاربست سبک‌شناسی لایه‌ای در تحلیل متون ادبی، موضوع اصلی این پژوهش است.
روش‌ها: روش‌ مورد استفاده در این مقاله، توصیفی - تحلیلی و بر مبنای مطالعه و کاربست نظریه‌ها در کلاس‌های درس دورۀ متوسطه است.
یافته‌ها: تحلیل متون ادبی بر پایۀ سبک‌شناسی لایه‌ای، آن هم در فرایند تدریجی آموزش در چهارچوب مدل سازنده‌گرایی، می‌تواند ابتدا به تقویت «درک مطلب» به عنوان مهمترین شاخص سواد خواندن و سپس به بهبود کل مهارت در انواع متون(اعم از ادبی، علمی، اطّلاعاتی و ...) بینجامد. علاوه بر این، نتایج و دستاوردهای تحلیل سبک‌شناسانۀ متون ادبی، می-تواند خود، پشتوانه‌ای گردد برای نقد روشمند ادبی، آفرینش سازه‌های نوین ادبی و بهبود هر چه بهتر مهارت سواد خواندن.
نتیجه: هدف از سبک شناسی لایه‌ای، تحلیل، واکاوی و درک و فهم تمامی لایه‌های برونی و درونی متن‌، برای دست‌یابی به نوعی سبک شخصی و نیّت مؤلّف است و این اقدامات در مواقعی با مراحل پنجگانۀ مهارت«دقیق خوانی» و همچنین با سطوح عالی یادگیری «بلوم» مناظر می‌شود

Keywords

Main Subjects